Circle K, ST1 Norge og MER får støtte fra Enova til ladestasjoner
Stasjonene skal stå ferdig senest våren 2025. Det er gode nyheter for grønn transportomstilling, sier Ingelin Noresjø.
Stasjonene skal stå ferdig senest våren 2025. Det er gode nyheter for grønn transportomstilling, sier Ingelin Noresjø.
14. desember annonserte Enova støtte til 19 fyllestasjoner for tunge kjøretøy. Ladestasjonene vil ha totalt 108 ladepunkt og skal bygges langs bestemte korridorer på Sør-Norge.
- Transportsektoren er Norges største utslippssektor, der tungtransporten alene står for nesten 10 prosent av Norges totale utslipp. Enovastøtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy er derfor gode nyheter for grønn transportomstilling og Norges klimamål, sier Ingelin Noresjø i Grønt Landtransportprogram.
Noresjø mener støtten peker i retning av at flere nå ser lønnsomheten i utbygging av ladeinfrastruktur.
- Elektriske lastebiler blir et mer attraktivt alternativ til diesel med disse tildelingene. Det skal bli interessant å se om flere transportører nå følger etter og bestiller elektriske lastebiler, sier hun.
Ingelin Noresjø i GLP
Mer ønsker å bidra til grønn omstilling
– Nå intensiveres elektrifiseringen av nyttetransporten her til lands. Vi er stolt over at Enova har sett hva vi kan, og velger oss som en sentral samarbeidspartner i dette viktige arbeidet. Det som skjer nå er helt avgjørende for at Norge skal nå regjeringens mål om nullutslipp innen 2030, sier Lars Thomas Sønningdal, marked og forretningsutvikling i Mer.
Lars Thomas Sønningdal i Mer.
Enova håper tildelingen vil øke salget av utslippsfrie kjøretøy
I Norge er knappe to prosent av dagens lastebilpark utslippsfri. Samtidig øker salget av elektriske lastebiler og ca. 10 prosent av alle nye lastebiler som selges er elektriske. I 2030 er målet at 100 prosent av nybilsalget skal være utslippsfri. Tilskudd til ladestasjonene er en viktig forutsetning for å nå målet.
- Enova støtter de som går foran og disse ladestasjonene vil gjøre det enklere for tungtransporten å velge utslippsfritt,. Nå blir det mulig å bruke elektriske lastebiler på de lengre transportetappene og der hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover kjøretøyets forventede rekkevidde, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.
19 stasjoner og 108 ladepunkter
Det skal bygges i alt 19 ladestasjoner med 108 ladepunkter. Stasjonene skal bygges langs fire bestemte korridorer i Sør-Norge: Oslo-Svinesund, Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim. (se kart). I tillegg gir Enova støtte til bygging av tre stasjoner utenfor disse korridorene. Fellesnevneren for samtlige er at dette er veistrekninger som i dag er sterkt trafikkerte av tung godstrafikk.
-Enova har tidligere støttet bygging av såkalte bedriftsladere som står inne på selskapets områder. Vi tror at markedet vil ta vel imot disse nye underveisladerne. Det er et modent marked med profesjonelle aktører og Enova bidrar nå til å framskynde overgangen til utslippsfri tungtrafikk/-transport, sier Nakstad.
Regjeringen og vegdirektøren er fornøyd med tildelingen
-Dette er et stort skritt på veien mot en utslippsfri lastebilnæring. Overgangen til nullutslippslastebiler er et av de viktigste tiltakene for å kutte norske utslipp. Andelen elektriske lastebiler har økt betydelig de siste årene, og tilgangen på ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy er avgjørende for at andelen skal øke ytterligere. Gjennom Enova sørger vi for at de første laderne kommer på plass, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
- Utslippene fra tungtransporten må kuttes kraftig for at vi skal nå våre klimamål. Derfor var det å legge bedre til rette for elektriske lastebiler og busser en viktig del av ladestrategien som regjeringen la fram for ett år siden. Jeg er glad for at vi nå får på plass stadig flere ladestasjoner for tunge kjøretøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det er viktig at vi har et godt ladetilbud for tungbiler på våre døgnhvileplasser. Skal vi nå målet om innfasing av nullutslippskjøretøy for tungtransporten, må vi gi forutsigbarhet i det grønne skiftet for disse aktørene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Saken er basert på Enovas pressemelding: Snart kjører elektriske lastebiler mellom byene i Sør-Norge | Enova (ntb.no)