Ladeselskapet Mer lytter til transportbransjen

Onsdag 24. januar inviterte Mer 26 personer til samling for å få økt kunnskap om transportbransjens behov. I regi av Grønt Landtransportprogram (GLP) leder Mer et pilotprosjekt om utbygging av offentlig ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy på Østlandet. Samlingen ga transportbransjen en unik mulighet til å bli hørt før fremtidens ladestasjoner bygges.

Det fire timer lange møtet ble åpnet av Ingelin Noresjø, Programleder i GLP.  Hun ga de fremmøtte et innblikk i hvordan GLP jobber for å kutte utslipp i Norges største utslippssektor – transportsektoren.

- Skal vi nå målene om utslippskutt innen 2030 har vi det travelt. Mange aktører i bransjen ønsker å omstille seg, men opplever usikkerhet rundt tilgang på ladestasjoner. GLP er derfor svært glade for den aktive rollen Mer og Statkraft nå har tatt. De er nå en del av løsningen for grønn transportomstilling, sier Ingelin Noresjø.

Fremtidige muligheter

Mer, Statkraft og Volvo Trucks bidro deretter med faglig påfyll. De presenterte muligheter og løsninger som mange nok ikke tenker på i forbindelse med elektrifisering av kjøretøy.

Håkon Kolstø i Statkraft, trakk blant annet frem mulighetene for fremtidens batteriteknologi. Kanskje kan aktører få betalt for å være standby som en del av balanseringen av energiforbruket i nettet?

Tydelige transportører

Det var satt av tid til to workshops. Mer ønsket å få innspill til hvor ladestasjonene skulle bygges og hvordan stasjonene best mulig kunne tilfredsstille transportbransjens behov. De fremmøtte transportørene og transportkjøperne var tydelige på hva som er nødvendig for å få en elektrisk transporthverdag til å gå opp.

- Det var en lærerik kick-off der transportbransjen og vi i ladebransjen fikk luftet bekymringer og diskutert løsninger. Nå vil vi utvikle pilotprosjektet videre, basert på erfaringene og inntrykkene vi har fått. Vi ser at det er problemstillinger knyttet til både lokasjoner, tjenestesiden og energi, sier Lars Thomas Sønningdal, leder for marked og forretningsutvikling i Mer.

 

Bransjen må kjenne sin besøkelsestid

Rådgiver i GLP, Bjørn Røst Kjørmo, kommer selv fra transportbransjen. Han er GLPs representant i ledergruppa av prosjektet.

- Det er virkelig flott å se hvordan et ladeselskap lytter til brukerne før de tar utbyggingsbeslutninger. Samtidig er det viktig at transportselskapene som blir invitert til å delta på slike prosjekter kjenner sin besøkelsestid, sier han.

Mer har fortsatt døren åpen for aktører som ønsker å delta i prosjektet, og jeg håper virkelig transportbransjen benytter seg av muligheten, sier Kjørmo.

Ønsker du og din bedrift å få mer informasjon eller delta på neste møte?

Send en mail til bjorn.rost.kjormo@nho.no