Testkjøring av batterilastebilen Emma markerer starten på det første pilotprosjektet i Grønt landtransportprogram. Målet for prosjektet, som ledes av Asko Transport, er å få 100 store batterielektriske lastebiler på veien med tilhørende og offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur i løpet av to år.
Denne uken var representanter fra Asko, CHSnor, Norsk Lastebileier-Forbund og NHO samlet i Brummunddal for å beskue en lastebil som klinger kallenavnet «Emma». Emma er nemlig ingen hvem som helst - hun er verdens første "tunge" batterielektriske lastebil, og for tiden testkjører hun på norske veier for aller første gang.
Emma kan trekke en imponerende last på inntil 44 tonn. Hun er bygget på et Volvo-chassis, hvor forbrenningsmotoren er erstattet med fire elektromotorer som gir 680 hestekrefter og batteripakke på 500 kWt. Batterieffekten er altså fem ganger større enn en Tesla, for å sette det i perspektiv.
«Emma» er utviklet av sveitsiske Designwerk under varemerket Futuricum. Volvokonsernet kjøpet nylig seksti prosent av aksjene i det sveitsiske selskapet. Det norske teknologiselskapet CHSnor AS er agent og tjenesteleverandør for Futuricum E-trucks i det nordiske markedet.
Bilen kan lade med 350 kW effekt i tillegg til en ombordlader på inntil 44 kW som kan benyttes til nattlading. En ny versjon av Emma med batterier på 1.000 kWt er klar til å settes i trafikk mot slutten av året. Det vil ventelig gi en rekkevidde på opp mot 60 mil.
Testkjøringen av Emma markerer startskuddet for det første store pilotprosjektet i Grønt landtransportprogram, som har amisjonen om å rulle ut de første 100 batterielektriske tunge lastebilene med tilhørende ladeinfrastruktur i løpet av to år – i transportkorridoren mellom Svinesund – Oslo – Innlandet.
Asko - som jobber for å bli klimanøytrale innen fem år - er piloteier og sitter i førersetet for prosjektet. Med seg drar Asko sine egne leverandører og transportører, samt andre bedrifter som ønsker å delta. Dette er det første av forhåpentlig mange tilsvarende pilotprosjekter i alle deler av den landbaserte næringstransporten, inkludert anlegg og landbruk.
Samarbeid om et grønt skifte i den landbaserte næringstransporten
Grønt landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid om grønt skifte i den landbaserte næringstransporten. Programmet ble etablert i januar 2021, etter å ha mottatt oppstartbevilgning fra Klima- og miljødepartementet i november 2020. I juni 2021 kom departementet med en tilleggsbevilgning - totalt 1,5 mill. kr for 2021. Deltakerne i programmet er staten (ved Klima og miljødepartementet), tilknyttede medlemsorganisasjoner, partnerbedrifter, og offentlige virksomheter.
Formålet med GLP er å bidra til å realisere vedtatte nasjonale klimamål, og stimulere til et bredt teknologiskifte med overgang til lav- og nullutslippskjøretøy og tilhørende lade- og fylleinfrastruktur. Programmet omfatter alle deler av den landbaserte næringstransporten, herunder lastebiler, varebiler, busser, anleggsmaskiner og landbruksmaskiner.