Storskala pilot for batterielektriske tunge lastebiler

Målet med pilotprosjektet er å etablere Norges første fullskala nullutslipp transporttilbud for minst 100 lastebiler med tilhørende ladeinfrastruktur.

Det sentrale Østlandet er omkranset av Norges tetteste konsentrasjon av lager- og industrilokasjoner, og har dessuten et stort volum av korte ruteturer, noe som gjør dette til et svært aktuelt område for elektrisk transport.

Deltakere i piloten

Pilotprosjektet er leder av ASKO Transport. Torpa Bilruter fra Dokka deltar også i pilotprosjektet og skal kjøre testbilen. Tonerud Transport, Br.Hansens Transport, Hagens Transport, O Westad & Sønner, Glacio og Engelund Termofrakt er med som observatører.

Mål

Pilotprosjektets tre delmål er: 

1) Skalering – teste og ta i bruk utslippsfrie biler for 50 tonns totalvekt med tilstrekkelig batterikapasitet til effektiv drift og ladeeffekt fra ekstern lader i løpet av en sjåførpause. Målsettingen var å få minst 100 lastebiler på veien

2) Standardisering - identifisere og standardisere foretrukken løsning for lynlading med tilstrekkelig effekt for å sikre effektiv drift på bil samt utvikle forretningskonsept for lading av tunge kjøretøy

3) Konkurransedyktig TCO til dieselalternativet – utvikle realistiske TCO-kalkyler på bakgrunn av pris- og forbruksdata som viser veien mot konkurransedyktig capex og opex samt utvikle risikoavlastende forretningsmodeller for å fremme teknologiskiftet.

Resultater av pilotprosjektet

Kort oppsummert kom prosjektet i mål med mange av målene – teknologien er her, det ble vist gjennom tester gjennomført i regi av piloten, mer enn 100 biler er satt i bestilling og noen har så vidt kommet i drift, TCO-verktøy er utviklet og viser at el er et realistisk alternativ til diesel. Utfordringen ligger på ladesiden, det viste seg å være en tung og tidkrevende prosess, med mange forskjellige interessenter. Der kom ikke piloten helt i mål, og det anbefales at det etableres en egen pilot med fokus på dette.

Artikler

  1. Sluttrapport for batterielektrisk pilot

    Resultatene fra pilotprosjektet for batteridrevne tunge lastebiler viser at teknologien er tilgjengelig og at elektriske lastebiler er et realistisk alternativ til diesel i Norge. Som følge av pilotprosjektet er det bestilt mer enn 100 biler, hvorav noen allerede er i drift. Imidlertid ligger den største utfordringen på ladesiden, og det anbefales å etablere et eget pilotprosjekt for å utvikle ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy.

  2. 100 batterielektriske lastebiler som "Emma" på veien på to år

    Testkjøring av batterilastebilen Emma markerer starten på det første pilotprosjektet i Grønt landtransportprogram. Målet for prosjektet, som ledes av Asko Transport, er å få 100 store batterielektriske lastebiler på veien med tilhørende og offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur i løpet av to år.