-Enova støtter de som går foran og det er svært gledelig å se interessen for bedriftslading for tyngre kjøretøy. Vi har søknadsfrister også neste år og oppfordrer alle aktører som vurderer å etablere egne ladere om å søke, både de store og de mindre transportselskapene - også de som ikke har nådd opp i tidligere runder, sier markedssjef Marie Tranaas Skjærvik i Enova
Totalt utgjorde dette 13 prosjekter med 58 ladepunkt. Ladestasjonene skal være ferdig utbygd og i drift i før sommeren 2025. Totalt er det støttet over 500 ladepunkt siden støtteprogrammet ble lansert for ett år siden.
Se kart over selskap som ble innvilget støtte i fjerde runde av konkurransen her.
Ønsker flere tunge elektriske kjøretøy
Formålet med støtteprogrammet er å stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy. Satsingen skal legge til rette for varige markedsendringer gjennom tidsavgrenset støtte til utbygging av dedikert ladeinfrastruktur. Støtten skal stimulere til økt innfasing av tunge elektriske kjøretøy ved å redusere barrieren for investering og dermed øke konkurransekraft for det elektriske alternativet i markedet. Det har vært fire søknadsfrister i år og det er planlagt ytterligere fire søknadsfrister neste år.
58 nye ladepunkt
Støtteprogrammet er rigget som en konkurranse der de selskapene som etablerer mest kW pr. støttekrone, får støtte av Enova. Søknader som hadde kostnadseffektivitet på 2100 kr/kW eller bedre, ble innvilget støtte i denne runden. Totalt utgjorde dette 13 prosjekter med 58 ladepunkt. Hva grensen blir i neste runde vil avhenge av søknadene som kommer inn.
Neste søknadsfrist
Neste søknadsfrist er 15. januar kl 12:00.
Du finner mer informasjon om støtteprogrammet her. Planlagt varighet på programmet er inntil 2 år, dvs ut 2024.
Saken er hentet fra Enovas pressemelding: 13 prosjekter får Enovastøtte til bedriftsladere for lastebiler | Enova (ntb.no)