55 offentlig tilgjengelige hurtigladepunkter skal bygges i Oslo

Publisert

Støtteordningen fra Klimaetaten i Oslo kommune bærer frukter. Nå er det klart at 27 nye offentlig tilgjengelige ladepunkter skal settes opp. Dette kommer i tillegg til de 28 som ble annonsert i januar. Tungbilaktører vil derfor møte et kraftig forbedret ladetilbud i hovedstaden neste sommer.

Mangel på tilstrekkelig ladeinfrastruktur er en av de største barrierene om vi skal nå klimamålene for tungtransporten. Høsten 2022 lanserte Klimaetaten i Oslo kommune en tilskuddsordning for offentlig tilgjengelige hurtigladere for tunge kjøretøy. Ordningen hadde to frister, desember 2022 og mars 2023. 

I januar ble det klart at St1 og Fastcharge fikk tildelt kommunale midler for å bygge 28 nye hurtigladepunkter. Nå er tildelingen fra runde 2 klar, og det er gitt tilsagn til etablering av 27 nye ladepunkter. Det er aktørene Oslobuss, Eviny og Recharge som skal bygge ladepunktene, som vil være fordelt på tre stasjoner. 

Nettverk av hurtigladere i hovedstaden

De tre aktørene mottar nær 25 millioner kroner i støtte for å bygge ladestasjoner i bydelene Alna og Stovner. Dette er områder hvor mye av tungtransporten i og gjennom Oslo går. 

Sammen med ladestasjonen på Filipstad og den kommende på Grønlikaia, vil de nye stasjonene utgjøre et nettverk av hurtigladere for tunge kjøretøy fordelt på ulike steder i Oslo. Kartet under viser hvor de nye laderne bygges.

Oslo går foran

- Samtlige søknader vi mottok denne runden var sterke og skåret høyt på våre kriterier. Derfor gir vi tilsagn til alle som søkte, sier Bergljot Tjønn, teknologirådgiver i Klimaetaten. 

Tungtransporten står for en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken og 14 prosent av de totale utslippene i Oslo. Byen er derfor nødt til å få tungtransporten over på fossilfrie løsninger dersom klimamålene skal nås. 

- Oslo er en foregangsby for utslippsfri tungtransport. Takket være målrettet satsing ble 2022 det store gjennombruddet for lastebiler som går på elektrisitet eller biogass. Små og store Oslo-bedrifter faser ut fossile kjøretøy og kommunen bidrar i spleiselaget for å bygge nok ladestasjoner for buss og lastebil. På lag med næringslivet og innbyggerne skal vi bli verdens første utslippsfrie storby i 2030, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel. 

 

Her kan du lese pressemeldingen om de nye tildelingene.