GLP på høring i energi- og miljøkomiteen

Publisert

24. oktober var Ingelin Noresjø og GLP på høring i energi- og miljøkomiteen.

GLPs innlegg:

Takk for muligheten til å delta.
Jeg representerer Grønt landtransportprogram – et offentlig-privat samarbeid som skal bidra til at Norge når sine klimamål for transport.

Vi representerer hele verdikjeden i norsk transportbransje – med 70 partnerbedrifter og over 20 medlemsorganisasjoner – fra transportør og vareeier til energi og teknologi.
 Vi ser hver dag hva som skal til for å få utslippene ned, og hva som hindrer bedriftene i å ta de grønne valgene de ønsker å ta.

Landtransporten står for rundt ti prosent av Norges utslipp.
Det betyr at denne sektoren er helt avgjørende for å nå klimamålene. Derfor burde grønn landtransport være et strategisk satsingsområde, ikke en parentes i budsjettet.

GLP har en unik samlende rolle.
Vi utvikler analyser, verktøy og samarbeidsprosjekter som gjør det mulig for aktører med små marginer å ta grønne valg. Vi er et lavkostprogram med stor effekt og høy grønn avkastning, men GLP virker nå å være ute av regjeringens budsjettforslag.

Vil trekke frem tre ting som er positivt ved årets budsjett:

  • Vi støtter økt CO₂- og veibruksavgift – det er et effektivt virkemiddel for grønn omstilling.
  • Vi støtter forslaget om økt engangsavgift på varebiler med forbrenningsmotor og målet om nullutslipp fra 2029.
  • Omsetningskravet for biodrivstoff økes, selv om det er lavere enn hva regjeringen tidligere har planlagt.

 

Vi vil oppfordre Stortinget til tre ting:

  1. Videreføre og styrke støtten til GLP på minimum 2 millioner i 2026 – slik at vi kan fortsette å mobilisere næringen og utvikle konkrete løsninger for utslippskutt.
  2. Sikre tilstrekkelige rammer til Enova – og målrett 3 mrd til transport, slik at omstillingen ikke bremses, men akselereres.
  3. Prioritere grønn landtransport som et strategisk satsingsområde i klimapolitikken – med tydelige mål og virkemidler som gjør det mulig for næringslivet å investere i utslippsfrie løsninger. Eksempelvis: Biogass må løftes tydeligere – skal vi nå målet om 1 TWh i året, må det komme konkrete tiltak.

Avslutningsvis:
 Norge har alt som skal til for å bli en foregangsnasjon på grønn landtransport.
 Omstillingen gir ikke bare utslippskutt – den skaper også nye arbeidsplasser og ny teknologi.
 Men det krever at virkemidlene trekker i samme retning.

Vi står klare til å fortsette samarbeidet med regjeringen, Stortinget og næringslivet – for konkrete utslippskutt og grønn verdiskaping i transportsektoren.

Takk.