GLP på høring om ny klimamelding

Les GLPs høringsinnspill til Klima- og miljøkomiteen her.
Les GLPs høringsinnspill til Klima- og miljøkomiteen her.
Grønt Landtransportprogram (GLP) ble etablert i 2021 og har siden da jobbet for å nå nasjonale klimamål.
Utviklingen for grønne kjøretøy har de siste årene skutt fart.
På knappe fire år har vi gått fra tilnærmet ingenting - til etablering og planer for et utbygd landsdekkende nettverk av grønne energistasjoner. Hver femte solgte lastebil går nå på el eller biogass.
De raske endringene skyldes blant annet en offensiv transportbransje, og gode tiltak fra regjeringen. Men nå virker det som at regjeringen tror at videre omstilling frem mot 2040 vil gå av seg selv.
Transportsektoren, som er Norges største utslippssektor, er lite nevnt i den nye klimameldingen.
Regjeringen viser til "planlagt politikk" og klimastatus-og plan, men derimot ikke til konkrete tiltak utover hva som allerede finnes i virkemiddelapparatet. Vi håper Stortinget vil være tydeligere. Og GLP skal hjelpe dere til det.
Vi ønsker å særlig trekke frem tre tiltak:
1. Økt CO2-avgift. Dette er det viktigste enkeltaket for omstilling i landtransporten.
Da kan dere ikke ØKE CO2-avgiften og SETTE NED veibruksavgiften. Samtidig. Vi ber Stortinget være tydelige på dette, både i merknader til meldingen og i neste budsjett-runde.
2. Bedre tilrettelagt effekttariff: Med dagens tariffer betaler transportørene tre ganger så mye nettleie på egne anlegg, som tilsvarende kunder med samme strømforbruk. Ladeoperatørene som drifter offentlig tilgjengelig hurtiglading, betaler fire ganger så mye. Det er ikke god butikk. Å investere i en elektrisk lastebil er dyrt, selv med Enova-støtte. Da er du avhengig av lave driftskostnader. Dette bør Stortinget gjøre noe med.
3. Behovet for nye støtteprogram hos Enova:
1) Mange tusen lastebileiere i Norge har ennå ikke omstilt seg. De store selskapene har startet, men som "vanlig" avsluttes ordninger i Enova før mindre aktører særlig i distriktene får nytt godt av ordningene. En ny runde med støtte til bedriftslading for små- og mellomstore transportselskap må derfor til!
2) Støtte til batterier. Dette er teknologi som bidrar til jevnere strømforbruk og bedre utnyttelse av nettet. Det er på tide med en slik ordning, og det bør med i en merknad fra komiteen.
Lykke til med behandlingen!