GLP testet el-lastebil på Scania Winter

6-7. februar inviterte Norsk Scania GLP til Trysil

I 14 år, bare avbrutt av to år med pandemi har, Scania invitert kunder og lastebilentusiaster til et imponerende opplegg på testbanen i Trysil. I løpet av to innholdsrike dager fikk GLP både prøvekjøre Scanias nyeste lastebiler og bedre innsikt i hvordan Scania ser på fremtidens lastebiler.

Lastebiler klare for å bli testet. Foto: GLP

 

Økt interesse for el/BEV

 -Vi merker en økt interesse for de elektriske lastebilene våre. Flere får øynene opp for hvor stille og behagelig arbeidshverdagen blir når lastebilen går på strøm fremfor diesel, sier Espen Braata, i Norsk Scania.

I følge Braata er dette bare begynnelsen på den grønne omstillingen i lastebilbransjen. I januar leverte Norsk Scania verdens første eksemplarer av Scanias nye generasjon elektriske lastebiler for regional bruk. Det åpner nye muligheter både for nyttelast og rekkevidde.

-Interessen for å kjøre elektrisk har aldri vært større. I år har vi seks lastebiler som går på el, og sjåførene står i kø for å prøvekjøre dem. Mange av de mest ihuga dieselentusiastene, endrer mening når de får kjørt noen runder med den nye generasjonen ellastebiler, sier Braata. Likevel kommer i de fleste tilfeller initiativet fra oppdragsgiver når lastebileiere investerer i nye elektriske lastebiler.

Obligatorisk Scania-vaffel i pausebua. Foto: GLP

Vitenskapsbaserte klimamål

Innen 2025 har Scania satt seg som mål å redusere utslippene fra scope 1 og 2 med 50 prosent, med 2015 som referanseår. For å nå målene skal Scania blant annet satse på energieffektivisering, overgang fra fossilt drivstoff til biodrivstoff og fossilfri energi.

-I Scania satser vi på flere grønne løsninger. Elektrisitet vil nok bli størst, men i Scania jobber vi også med biogass og hydrogen. Produksjonen av den nye generasjonen gassmotorer som kan kjøre på både komprimert og flytende biogass starter nå i vår, sier Braata. Men fortsatt vil diesel være med i mange år fremover.

Scania har lastebiler for enhver smak! Foto: GLP

Elektrisk førerhus. Foto: GLP

Bowling, bankettmiddag og seminar

Etter en hel dag på testbanen var det klart for bowling etterfulgt av bankettmiddag på Trysil Hotel. Frode Neteland, adm.dir. i Norsk Scania, holdt en presentasjon om hvordan Scania gjennom over 100 år har vært en tungvekter for utvikling av lastebiler i Europa og verden.

Frode Neteland adm. dir. i Norsk Scania. Foto: GLP

Fra scenen annonserte Neteland også vinnerne fra bowlingkonkurransen tidligere på kvelden. Simen Narum fra GLP stakk av med andreplassen.

Simen Narum med andreplass i Norsk Scanias bowlingkonkurranse. Foto: GLP

 

På dag to av Scania Winter var det tidlig oppmøte kl. 08.30. John Lauvstad, kommunikasjons-, branding og bærekraftdirektør i Norsk Scania holdt foredrag om hvordan Scania ser på fremtidens lastebilepark. Han var særlig opptatt av å få frem utviklingen for elektriske lastebiler. 

Deretter gikk bussen fra Trysil tilbake til Oslo.

GLP takker Scania for et lærerikt opphold!

John Lauvstad, kommunikasjons-, branding- og bærekraftdirektør i Norsk Scania. Foto: GLP