H2Truck-prosjektet avsluttes

Publisert

Styringsgruppen i H2Truck har besluttet å avslutte prosjektet som betyr at samarbeidet med GLP også er avsluttet.

– Beslutningen kommer som en direkte konsekvens av at Enova i juni besluttet å stanse videre støtte til hydrogenstasjoner, sier prosjektleder Jan Carsten Gjerløw, i H2Truck.

H2Truck har jobbet i seks år for å få hydrogenlastebiler på norske veger, og inngikk tidligere i år et samarbeid med GLP.

– Jeg vil takke GLP for samarbeidet og håper vi kan ta opp igjen arbeidet ved en senere anledning. Det skjer fortsatt mye på dette området i Europa, blant annet med etableringen av Global Hydrogen Mobility Alliance, et samarbeid mellom sentrale aktører i hele verdikjeden. For å nå klimamålene og kutte utslippene i transportsektoren må vi også  å ta i bruk hydrogen, sier Jan Carsten Gjerløw, prosjektleder for H2Truck. 

Ingelin Noresjø, daglig leder i GLP forstår beslutningen.

- Helt siden oppstarten av GLP i 2021 har hydrogen vært en viktig brikke i omstillingen av norsk transportsektor. Vi har jobbet tett med aktørene i norsk hydrogenbransje, og hatt som mål at hydrogen skulle bli et reelt alternativ til fossile drivlinjer. Dessverre har ikke det gode samarbeidet, regjeringens politikk, eller støtteordningene gjennom Enova gitt ønsket resultat. Hydrogen har ikke klart å bli konkurransedyktig for landtransporten. Vi i GLP takker Jan Carsten Gjerløw og H2Truck for samarbeidet, sier daglig leder Ingelin Noresjø.  

Om H2Truck

H2Truck ble etablert for 6 år siden da Akershus fylkeskommune bidro med finansiering til den første fasen av prosjektet, basert på at de i sin regionale plan for klima og energi hadde et mål om å bidra til etablering av et prosjekt for bruk av hydrogen til tungtransport. Prosjektet har bestått av flere faser, og det siste året har H2Truck vært en del av et bedriftsnettverk under ledelse av Norwegian Hydrogen og Vireon, og med økonomisk støtte fra Innovasjon Norge.