Landtransporten løftet på klimaagendaen under Arendalsuka
14. august holdt GLP sitt arrangement under Arendalsuka. Tema var hvordan landtransporten kan redde Norges klimamål.
14. august holdt GLP sitt arrangement under Arendalsuka. Tema var hvordan landtransporten kan redde Norges klimamål.
Grønt Landtransportprogram lanserte 6. juni rapporten "klimaanalyse av norsk landtransport". I rapporten peker GLP på at vi ikke når klimamålene i 2030, men med de rette tiltakene kan vi nå målene i 2034.
Daglig leder i GLP, Ingelin Noresjø, startet arrangementet med å gå gjennom hovedfunnene i rapporten. Hun viste blant annet til status for kjøretøyparken og fylle- og ladestasjoner i Norge.
Ingelin Noresjø i GLP
Store utslipp knyttet til veibygging
I tillegg til direkte utslipp fra kjøretøyene er det også andre faktorer som spiller inn på utslippene. Det er også store utslipp knyttet til å bygge veier og vi kan redusere utslipp ved å planlegge veinettet bedre. For å forstå hvordan dette gjøres gikk Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier, gjennom hvordan de jobber med å gjøre landtransporten grønnere.
Ifølge Hobbesland var det særlig tilgang på nett og energi som er problemet.
Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier.
Hvordan kan vi løfte landtransporten på klimaagendaen?
Arrangementet ble rundet av med panelsamtale.
Sigrun Aasland fra KLD mente at landtransporten var et område hvor det var mulig å gjøre mer. Hun trakk også frem at det skjer mye spennende i sektoren og viste blant annet til Hobbeslands innlegg og hva Nye Veier gjør.
Statssekretær i KLD, Sigrun Aasland.
Kjetil Andresen i ladeselskapet MER trakk frem at elektriske drivlinjer er det mest effektive alternativet og kundene etterspør elektriske kjøretøy.
Ifølge Sonnie Førrisdahl og Collicare hadde sett store utslippsreduksjoner ved å flytte transport fra land til jernbane. Samtidig jobber de også med å satse på nye drivlinjer. Førrisdahl sa også at selv om enkelte ønsker grønne løsninger, er det fortsatt et stykke å gå før grønn transport er lønnsomt.
John Lauvstad understreket at det må være økonomi i grønn transport. Slik Scania ser det vil det være ulike løsninger for forskjellig transport og at vi trenger bedre infrastruktur.
I panelet: