Oppsummering av Arendalsuka 2025

Publisert

Arendalsuka er alltid et høydepunkt for gode diskusjoner om politikk og næringsliv.

Årets Arendalsuke var intet unntak. GLP arrangerte selv tre arrangementer og deltok i flere panelsamtaler. Fellesnevneren for alle arrangementene var grønn omstilling av transportsektoren.

Transportbransjen hand i hand

Mandag kl. 12.00 gikk første arrangement av stabelen. Sammen med Eirill Bachmann Mehammer i Grønt Skipsfartsprogram og Axel Hvistendahl Nerdrum NHO Luftfart inviterte Ingelin Noresjø og GLP til samtale om hvordan sjø-, luft- og landtransporten kunne styrke samarbeidet. Samtalen ble ledet av Ole A. Hagen, direktør i NHO Logistikk og Transport. 

Noresjø, Nerdrum, og Eirill Bachmann Mehammer, pekte på at koordinert planlegging kan gi stordriftsfordeler og sterkere signaler til produsentene.

Panelet var samstemte om at sjø, luft og land måtte styrke samarbeidet slik at omstillingen kunne gå raskere.

– Det er ikke nok av hvert energiprodukt til at alle kan bruke alt. Vi må utfylle hverandre og prioritere ut fra hvor teknologien gir størst effekt, sa Noresjø.

Etter at bransjeorganisasjonene hadde fått sagt sitt var det på tide å høre fra bransjen selv.

Trond Tønjum, konserndirektør i Color Line, Nina Thomassen, leder for Retail Operations & Lading i ST1, Kristoffer Severin Gustavsen, Sustainability Manager i Norwegian Air Shuttle og Knut Kind, daglig leder Torpa Bilruter. De ulike bransjene fikk frem utfordringer og muligheter.

En særlig utfordring for en grønnere luftfart er tilgang på biodrivstoff og SAF (Sustainable Aviation Fuel). I dag går store deler av biodrivstoffet til landtransporten. Med bedre samkjøring kan de ulike bransjene allokere ressursene bedre.

Hilsen fra Sverige

Helt på tampen fikk vi en oppdatering med et nordisk perspektiv. Mattias Goldmann, leder av 2030-sekretariatet i Sverige, sammenlignet utviklingen av grønn omstilling på tvers av Norge, Sverige og Danmark. Ifølge Goldmann henger Sverige bak sine naboland.

Ærlig talt

Tirsdag ettermiddag var det duket for GLPs hovedarrangement. I andre etasje på Mør Biffhus inviterte GLP til ærlig samtale om klima, beredskap og lønnsomhet.

Først ut var stortingsrepresentantene Liv Kari Eskeland fra Høyre og Jone Blikra fra Ap.

Selv om landtransporten ikke virker å være høyt prioritert i den nye klimameldingen, mente begge politikerne at transportsektoren er viktig for den grønne omstillingen.

Etter den politiske samtalen var det klart for å flytte fokus til grønn omstilling i et beredskapsperspektiv.

Colin Campbell, senior vice president sustainability i Posten Bring viste til hvordan grønn teknologi kan gi transportsektoren flere ben å stå på.

Deretter snakket Svenn-Åge Løkken, market director Norway i Volvo Buses Norge om hvordan dagens innkjøpsordninger for busser i Norge, favoriserer kinesiske busser fremfor europeiske. I verste fall kan fører dagens system til tap av europeisk industri.

Grønne tall

Siste post på programmet var en panelsamtale mellom Henning Juklestad, daglig leder i Transferd og Steinar Karlsen, daglig leder i Litra. Begge var enige om at det var viktig med stabile rammevilkår fra politikerne og at omstillingen måtte være lønnsom. Konkurransen i transportbransjen er knallhard, og marginene er lave. Som bedriftsledere med ansvar for arbeidsplasser i lokalsamfunnet var begge tydelige på at lønnsomhet måtte komme først.

Mat og mingling 

Tradisjonen tro inviterte GLP til mat og mingling etter at arrangementet var ferdig. 

Vi takker alle partnere og medlemmer som deltok på våre arrangementer!