Statsbudsjettet 2026: Viktige klimasignal, men behov for tydeligere retning for grønn transport
Regjeringen la i dag frem statsbudsjettet for 2026.
Regjeringen la i dag frem statsbudsjettet for 2026.
Daglig leder i Grønt Landtransportprogram (GLP), Ingelin Noresjø, mener budsjettet inneholder både positive og utfordrende signaler for arbeidet med grønn omstilling av transportsektoren.
– Budsjettet viser at regjeringen har noen ambisjoner på klimaområdet, men det er bekymringsfullt at flere sentrale virkemidler for grønn omstilling likevel svekkes, sier Noresjø.
Hun viser til at regjeringen foreslår å redusere bevilgningen til Enova med 24 prosent og å fjerne støtten til GLP på 1,6 millioner kroner.
– GLP samler hele bransjen for å finne løsninger som kutter utslipp i landtransporten – et område som står for om lag 10 prosent av Norges totale utslipp. Når støtten til dette arbeidet fjernes, risikerer vi å miste viktig fremdrift i omstillingen. Vi håper Stortingets budsjettforhandlinger vil gi en tydeligere prioritering av klima og transport, sier Noresjø.
Et viktig og positivt signal
Noresjø trekker også frem at regjeringen viser vilje til å bruke økonomiske virkemidler for å fremme grønn omstilling.
– Økningen i CO₂-avgiften og veibruksavgiften er et tydelig og positivt signal. Å gjøre det dyrere å forurense er et av de mest effektive tiltakene for å redusere utslipp. Det er bra at regjeringen tydeliggjør denne kursen fra tidligere budsjettår, sier hun.
Behov for helhetlige tiltak
GLP peker på flere punkter i budsjettet som er særlig viktige for utviklingen av grønn transport i 2026:
– Vi trenger forutsigbare rammevilkår og tydelige insentiver som gjør det mulig for næringslivet å ta grønne valg, sier Noresjø. – Samtidig anerkjenner vi at regjeringen med økt CO₂-avgift sender et viktig signal om at klimavennlige løsninger skal lønne seg.