Regjeringen spiller høyt med klima som innsats

15. oktober la regjeringen frem statsbudsjettet for 2026. Ifølge Ingelin Noresjø er klima blitt ofret til fordel for det politiske spillet.
15. oktober la regjeringen frem statsbudsjettet for 2026. Ifølge Ingelin Noresjø er klima blitt ofret til fordel for det politiske spillet.
Daglig leder i Grønt Landtransportprogram, Ingelin Noresjø er skuffet over regjeringens budsjettforslag. Hun mener regjeringen viser at de ikke tar klima på alvor.
-Vi reagerer på flere ting i budsjettforslaget for 2026. For det første kutter regjeringen budsjettet til Enova med 24 prosent. Det sender et tydelig signal om at regjeringen ikke ser på klima som et viktig politikkområde. Videre virker det også som at regjeringen har bestemt seg for å fjerne hele støtten til GLP på 1,6 millioner kroner. Det er uforståelig at regjeringen velger å fjerne støtten til GLP. Landtransporten står for ca. 10 prosent av Norges totale utslipp, og det gir derfor ingen mening å fjerne støtten til programmet som jobber for utslippskutt. GLP er i en helt unik posisjon hvor vi samler bransjen, samtidig som vi jobber med bransjen og utarbeider analyser og verktøy som hjelper aktører med knappe marginer til å ta grønnere valg. Det finnes ingen andre programmer som gir større grønn avkastning enn GLP. Nå setter vi vår lit til at budsjettpartnerne til Ap krever bedre prioritering av klima. Det haster med tiltak, sier Noresjø.
Noresjø mener samtidig at det også er positive signaler i neste års budsjett.
-Regjeringen sender et positivt signal når de øker veibruksavgiften og CO2-avgiften for 2026. Samlet sett øker avgiftene for diesel med totalt 14 prosent. Å gjøre det dyrere å forurense er kanskje det viktigste tiltaket vi kan gjøre for grønn omstilling, sier Noresjø.
Utover at hele støtten til GLP fjernes, er dette sakene GLP mener er viktigst for grønn omstilling av transportsektoren i 2026: