Regjeringens bidrag og forventninger til Grønt landtransportprogram

Publisert

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn deltok på markeringen for oppstarten av Grønt landtransportprogram utenfor Næringslivets hus i november 2020. Foto: Per-Otto Oppi Christiansen/NHO.

Klima- og miljødepartementet tildelte høsten 2020 1 million kroner i tilskudd til oppstart av Grønt landtransportsprogram. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn deltok på lanseringswebinaret for å fortelle om regjeringens bidrag og forventninger til programmet.

- De neste ti årene skal vi gjennomføre noe stort: vi skal halvere klimagassutslippene i Norge. Det kommer til å kreve en omlegging i alle deler av samfunnet, der hver enkelt person og hver enkelt bedrift må bidra med sitt, og der myndighetene må gjøre alt de kan for å støtte opp under den omstillingen, sier Rotevatn.

Rotevatn peker på pandemien som et eksempel på at rask omstilling er mulig når vi må, og at vi kan ta med oss disse erfaringene videre i gjennomføringen av en varig samfunnsomstilling i grønn retning.

Regjeringen ønsker å kutte utslippene på en måte som omstiller Norge til et lavutslippssamfunn, og som legger til rette for grønn og bærekraftig vekst.

- I klimaplanen som ble presentert i vinter, viser vi hvordan vi kommer til å nå de norske klimamålene i 2030, tonn for tonn. Økonomisk vekst og verdiskapning er ikke et hinder for å nå de målene, det er faktisk en forutsetning. Uten et næringsliv med kapital, konkurransekraft, og kreative ideer, så kan vi ikke lykkes. Derfor er regjeringen glad for at næringslivet selv har tatt initiativ til Grønt landtransportprogram, sier Rotevatn.

Rotevatn forklarer videre at samarbeid i næringen kan bryte ned barrierer og hjelpe til at vi får en sterkere effekt av andre virkemidler som er på plass for næringstransport.

- Vi skal halvere utslippene fra transport innen 2030. Da trenger vi mange flere nullutslippskjøretøy i næringstransporten, forteller Rotevatn. 

Landtransportprogrammet vil kunne bidra til næringsutvikling innenfor alternative drivstoff, innen infrastruktur, batterier og teknologi, på samme måte som at vi nå driver næringsutvikling innen grønn skipsfart.

Rotevatn trekker frem den norske elbilpolitikken som en suksesshistorie og sier dette har ført til en økt etterspørsel etter nullutslippsbiler, og dermed også en global teknologiutvikling. Ved et lignende fokus innen næringstransporten vil dette kunne øke etterspørselen etter nullutslippsteknologi også for lastebiler og annen tungtransport.

- Klimapolitikk er ikke bare én ting eller ett program. Klimapolitikk er summen av alt vi gjør, stort og smått, sier Rotevatn. 

Klima- og miljøministeren peker på nødvendigheten av å både tenke kortsiktig og langsiktig i klimapolitikken.

- Vi skal ha lavere utslipp år for år, hvert eneste år fremover. Samtidig jobber vi mot en langsiktig omstilling til et lavutslippssamfunn der så godt som alle utslipp er borte, sier Rotevatn. 

Rotevatn synes det er flott at Klima- og miljødepartementet kan være med å spleise med næringslivet for å etablere gode arenaer der aktørene kan inspirere hverandre og koordinere klimainnsatsen slik Grønt landtransportprogram legger til rette for.

- Jeg håper og forventer at aktørene i Grønt landtransportprogram nå går sammen om å gjøre overgangen til grønn næringstransport enda raskere, enda tryggere og med enda mer forutsigbarhet, avslutter Rotevatn.

Les mer

Kontakt oss om programmet
Organisering
Forside