Utslippskutt fra tungtransporten henger etter ifølge SSB

Ferske tall fra SSB viser at klimagassutslippene i veitrafikken gikk ned med 6,1 prosent i fjor. Nedgangen skyldes først og fremst flere el-biler på vegene.
Ferske tall fra SSB viser at klimagassutslippene i veitrafikken gikk ned med 6,1 prosent i fjor. Nedgangen skyldes først og fremst flere el-biler på vegene.
Utslippene redusert med 3,5 prosent
Ifølge tallene for SSB er Norges totale utslipp nå ca. 45 millioner tonn. Det er en nedgang på 1,6 millioner tonn CO2 sammenlignet med 2023.
Størst nedgang er det for olje- og gassutvinning, mens veitrafikken kommer på andre plass.
I 2024 gikk utslippene i veitrafikken ned med 490 000. I følge SSB kommer reduksjonene først og fremst fra økt salg av el-biler for personbilmarkedet.
Positiv utvikling
Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram mener det er positivt at utslippene går ned, men mener samtidig at det er på tide at tungtransporten også tar sin del.
-Det er fint å se at klimagassutslippene går ned. Samtidig viser tallene at tungtransporten henger etter. El-bilpolitikken har vært en suksess for Norge og bidratt til betydelig utslippskutt. Samtidig har Norge fått en av verdens mest moderne bilparker. Det samme er fullt mulig å få til for tunge kjøretøy, sier Ingelin Noresjø daglig leder i GLP.
Mer enn bare utslipp
Noresjø mener at i tillegg til utslippskutt har overgangen til grønn transport en rekke andre fordeler som persontransporten ikke.
Overgangen til elektriske lastebiler og busser vil gi mindre støy og mindre forurensning. Nesten alle yrkessjåfører som får prøve elektrisk, vil ikke tilbake til diesel. Økt elektrifisering av tunge kjøretøy bidrar rett og slett til en bedre arbeidshverdag for flere Norges ca. 40 000 sjåfører.
Flere av våre medlemmer opplever også at grønne kjøretøy er god butikk, avslutter Noresjø.