1. Styrke opptaket av nullutslippskjøretøy, bærekraftig drivstoff med tilhørende infrastruktur

  • Selv om andelen lav- og nullutslippskjøretøy i Europas kjøretøyflåte vokser hurtig, er det fortsatt en lang vei å gå. Kommisjonen vil foreslå en revidering av CO2 utslippsstandardene for personbiler og varebiler, og vil også vurdere de nåværende standardene for tyngre kjøretøy.
  • Biler som selges i dag slipper ut betydelig mindre forurensende stoffer enn i 2015. Men mer kan gjøres: det kommende forslaget om strengere utslippsstandarder for luftforurensende stoffer for kjøretøy med forbrenningsmotor (Euro 7) vil sikre at bare fremtidssikre lavutslippsbiler kommer på markedet.
  • EU-kommisjonen slår fast at det fremdeles er behov for omfattende politiske insentiver for å stimulere etterspørselen etter nullutslippskjøretøy. Karbonprising, veiavgifter, ladenettverk langs veier, samt en revisjon av regler for vekter og dimensjoner for tunge kjøretøy trekkes frem som tiltak for å øke etterspørselen etter nullutslippskjøretøy.
  • EUs rammeverk for trafikksikkerhet bør tilpasses for å sikre at kjøretøy overholder standardene for sikkerhet og utslipp i løpet av sin livssyklus.
  • Da dekk både kan forårsake støy og mikroplast, bør høykvalitetsdekk promoteres da disse kan redusere energiforbruk og utslipp samtidig som at de opprettholder kjøretøysikkerheten.
  • Fornybart og karbonfattig drivstoff må distribueres i stor skala uten forsinkelser. Kommisjonen vil vurdere ytterligere tiltak for å støtte disse drivstoffene, muligens gjennom minimumsandeler eller kvoter gjennom en revisjon av fornybarhetsdirektivet.
  • For veitransport er nullutslippsløsninger allerede i bruk. Produsenter investerer nå tungt i batterielektriske biler. Produsenter investerer også i hydrogen-brenselcellekjøretøyer, spesielt for bruk i kommersielle flåter, busser og tungtrafikk. Energieffektivitet i hele livssyklusen skal være et kriterium for fremtidig valg av teknologier. Teknologiske løsninger i en overgangsfase bør også overholde CO2- og forurensningsstandardene. Jernbanetransport må elektrifiseres ytterligere; og der dette ikke lar seg gjøre bør bruken av hydrogen økes.
  • Luftfart og sjøfart har større karbonutfordringer de neste tiårene på grunn av mangel på markedsklare nullutslippsteknologier, lang utviklingstid og livssyklus for fly og fartøy, betydelige investeringsbehov i nødvendig drivstoffproduksjon og infrastruktur, og den internasjonale konkurransen som disse sektorene preges av. Likevel er det et akutt behov for tiltak i disse sektorene da EUs internasjonale utslipp fra luft- og sjøfart har økt med mer enn 50 prosent siden 1990. Initiativene ReFuelEU Aviation og FuelEU Maritime vil øke produksjonen og opptaket av bærekraftig drivstoff for luft- og sjøfart. Kommisjonen vil også vurdere å etablere "Renewable and Low-Carbon Fuels Value Chain Alliance", der myndigheter, industri og sivilsamfunn vil samarbeide for å øke tilførselen og distribusjonen av de mest lovende drivstoffene for fremtiden. Det blir også viktig for EU å jobbe tett med The International Civil Aviation Organization og The International Maritime Organization, og utvikle distruptive teknologier for å bringe nullutslipps-fartøy og -fly på markedet.  
  • Økt distribusjon og bruk av fornybare drivstoffer må gå hånd i hånd med etableringen av en omfattende lade- og fylleinfrastruktur. Innen 2030 skal 1000 hydrogenfyllestasjoner og 3 millioner offentlige ladestasjoner være på plass i Europa.
  • Det må bli en slutt på fragmenteringen og den omfattende mangelen på interoperable lade- og fylletjenester for alle transporttyper i Europa.