Gjennom nye initiativer for å fremme bærekraftig luftfart og bærekraftig maritimt drivstoff. Blant annet skal det stimuleres til bruk av fornybart drivstoff og utvikling av moderne fly og fartøy, foretas en revisjon av flyplassavgifter, grønnere bakkemobilitet på flyplasser så vel som havnetjenester og drift, optimalisering av havneanløp og gjennom en bredere bruk av smart trafikkstyring. Kommisjonen vil også følge opp tiltakene som er foreslått i EUs Aviation Safety Agency (EASA) rapport med oppdaterte analyser.
I overgangen til nullutslipps-knutepunkter må «beste praksis» fulgt av de mest bærekraftige flyplassene og havnene bli den nye normalen og muliggjøre for mer bærekraftige former for transnasjonal transportforbindelse.
Offentlige og private investeringer i lokal fornybar energiproduksjon og i fly- og flåtefornyelser må øke. Etableringen av taksonomien vil gjøre slike investeringer mer attraktive.
Det må skje en drastisk reduksjon av det bredere miljøavtrykket til sektorene gjennom å bl.a. gjennomføre etableringen av utslippskontrollområder (Emission Control Areas) i alle EU-farvann. EU-kommisjonen har stått i spissen for å dekke Middelhavet, og sikter på å etablere liknende arbeid for Svartehavet. Videre vil EU-lovgivningen om resirkulering av skip gjennomgås for å fastslå mulige tiltak for å styrke lovverket, for ytterligere å fremme en sikker og bærekraftig skipsgjenvinningspraksis.