Ved for eksempel å doble høyhastighetstogtrafikken og utvikle mer sykkelinfrastruktur i løpet av de neste ti årene.
Kommisjonen vil arbeide for at europeiske transportoperatører innen 2030 kan tilby reisende karbonnøytrale alternativer for kollektive reiser under 500 km.
Investeringene bør være rettet mot å oppgradere den nødvendige TEN-T-infrastrukturen for å muliggjøre overgangen til mer bærekraftige forbindelser.
Med implementeringen av den fjerde jernbanepakken og gjennom åpningen av jernbanemarkeder for konkurranse, vil jernbaneoperatører bli mer lydhøre overfor kundenes behov, og forbedre kvaliteten på tjenestene og kostnadseffektiviteten. Dette kan ytterligere øke togtransportens attraktivitet for forbrukere.
I 2021 vil kommisjonen foreslå en handlingsplan for å øke langdistanse og grenseoverskridende passasjertogtjenester.
Grenseoverskridende kollektivtransport-billetter skal bli enklere å bruke og kjøpe. Fra og med 2021 vil Kommisjonen foreslå reguleringstiltak for å muliggjøre innovative og fleksible billetter som kombinerer ulike transportformer og gir passasjerene reelle alternativer for dør-til-dør-reiser.
Kommisjonen vil samarbeide med byer og medlemsstater for å sikre at alle store og mellomstore byer som er knutepunkter i det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T), får på plass sine egne bærekraftige by-mobilitetsplaner innen 2030. Målet er at det skal være minst 100 klimanøytrale byer i Europa innen 2030.
Kommisjonen vil bidra til forbedring av dagens europeiske rammeverk for bymobilitet gjennom en reversering av Urban Mobility Package for å imøtekomme europeiske borgeres forventninger om renere luft, mindre støy og opphopning av trafikk i byene, samt eliminering av dødsulykker på veiene.
Mer bærekraftige drosjer og leiebiler
Kommisjonen vil også hjelpe byer med å modernisere sin politiske verktøykasse, innenfor områder som mikromobilitet, støtte til anskaffelse av nullutslippskjøretøyer, inkludert busser og ferger og tilhørende infrastruktur.