Prosjektet er nå i gang. Med på laget har Rema 1000 store aktører som Tine, Nortura og Litra. I tillegg stiller et titalls andre aktører fra transport- og biogassbransjen seg bak prosjektet. Rune Herje, transportdirektør Rema 1000 Distribusjon Norge, leder arbeidet. Han er godt fornøyd med at bransjen nå er samlet.
- Det at vi klarer å samle hele verdikjeden for å finne løsninger på felles utfordringer, er det som gjør Grønt Landtransportprogram unikt. Mange av aktørene vi jobber med, er til daglig konkurrenter. Det er derfor nødvendig med en arena hvor gode løsninger kan klekkes ut, samtidig som konkurranselovgivningen blir ivaretatt, sier rådgiver i GLP, Bjørn Røst Kjørmo.
Innkjøpssjef Logistikk i Tine Innkjøp, Lene Knutsen Langrusten, sier seg enig. - Jeg er overbevist om at etableringen av infrastruktur kun er mulig ved at transportbransjen samarbeider.
Kjernegruppen. Fra venstre: Rune Herje transportdirektør i Rema 1000 Distribusjon Norge, Lene Knutsen Langrusten, innkjøpssjef logistikk i Tine SA, Steinar Karlsen, adm.dir. Litra og Monika Solberg Sjef for medlemssenter og inntransport i Nortura, Bjørn Røst Kjørmo rådgiver i GLP og Ingelin Noresjø leder i GLP.
- Vi i REMA 1000 ønsker å være fossilfrie i 2030. Da må vi ta i bruk alle muligheter. El løser ikke alt. Vi har rundt 50 store og små transportører i hele landet som vi ønsker skal være med på grønn omstilling. Det løser vi enklest ved å få fart på utbygging av fyllestasjoner for flytende biogass. Særlig der togtransport ikke er mulig. Vi er glade for at både vareeiere og transportører nå er med i prosjektet. Manglende forutsigbarhet i alt fra bompenger til avgifter og tilgang på biogass er utfordringer i dag. Vi må gjøre det trygt å velge biogass, sier Rune.
Rune Herje transportdirektør i Rema 1000 Distribusjon Norge
Biogass spiller en nøkkelrolle for å nå klimamålene
Ingelin Noresjø leder GLP og arbeidet med å samle bransjen og kutte utslipp i transportsektoren. Hun understreker viktigheten av biogass som en del av løsningen.
- Veitrafikk og transport har de høyeste utslippene i Norge. Samtidig ønsker hele bransjen omstilling og derfor er det mulig å få til utslippskutt – raskt. På korte distanser vil elektrifisering av transporten ofte være den beste løsningen. På lengre distanser egner elektriske kjøretøy seg derimot ikke like bra. Batteriene blir for tunge. Vi trenger derfor løsninger som går på biogass eller hydrogen. Det prøver vi å få til med dette pilotprosjektet, sier hun.
Ingelin Noresjø, leder i GLP. Foto: GLP
Hun mener det er viktig at politikerne forstår biogassens rolle for å få ned utslippene.
-Vi opplever at politikerne ikke forstår at biogass er avgjørende for å nå klimamålene. Hele verdikjeden, fra de som lager lastebilene, til de som bruker dem, er enige om at biogass er en del av løsningen. Når politikerne nøler med å komme på banen, er det derfor gledelig å se at bransjen nå tar ansvar, sier hun.
Kilde: Miljødirektoratet og Statistisk Sentralbyrå
Faktaboks om pilotprosjektet:
- Mål: Raskt etablere fyllestasjoner for flytende biogass på strekningene:
- E39 mellom Kristiansand, Bergen og Ålesund
- E6 mellom Fauske og Alta
- Oppstart: høsten 2023
- Deltakere: REMA 1000 Norge, Litra AS, TINE SA, Nortura SA, Firda Billag AS, Posten Bring AS, PostNord AS, Mesta AS, BAMA Logistikk AS, Air Liquide Skagerak AS, Gasnor AS, Gasum CGC AS, Norsk Scania AS, Volvo Trucks Norge, Iveco Norge AS, Energigass Norge, Veøy AS, St1 Norge AS, Norges Lastebileier Forbund (NLF), Saltens Gruppen AS, Barents NaturGass AS, Nor-log Gruppen AS, Ahlsell Norge AS, Collicare Logistics AS og GLP.