Enova setter hydrogen på vent

Publisert

Enova har besluttet å ikke videreføre støtten til hydrogen i tungtransporten på nåværende tidspunkt.

-GLP har ventet på en beslutning fra Enova, og den er dessverre ikke overraskende. Det har vist seg krevende å etablere en fungerende verdikjede for hydrogen i langtransporten. Særlig distribusjons- og transportleddet er vanskelig å få lønnsomme. Kostnadene - også med den tidligere Enova-støtten - er sammenlagt alt for store for våre partnerbedrifter, og det gjør at bruk av hydrogen til tungtransporten ikke blir konkurransedyktige mot eksempelvis el eller biogass. Vi vil følge med på utviklingen framover, sier Ingelin Noresjø.

Norsjø mener vi fortsatt må følge med på utviklingen.

Hva som skjer i Europa for øvrig, vil påvirke Norge også. Konsekvensen av dette er uansett at Norge ikke kommer til å ligge fremst når det gjelder å ta i bruk hydrogen til landtransporten, sier Noresjø.

Betydelige utslipp

Vegtransporten står for betydelige klimagassutslipp, og potensialet for kutt i sektoren er stort. Enova følger teknologi- og markedsutviklingen for omstilling av tungtransporten tett. Målet vårt er å skape markedsendringer som varer, ved å bidra til at klimavennlige løsninger på sikt kan stå på egne bein, uten støtte. Samtidig er innretningen av Enovas støtte avhengig av at markedet selv har tro på løsningene vi gir støtte til.

Grundig vurdering av videre innsats

Etter at Vireon Norge AS sa fra seg støtten til fire fyllestasjoner for tunge hydrogenkjøretøy i april, ble det ikke lyst ut nye søknadsrunder på støtteprogrammet. Enova har siden gjort en vurdering av videre innsats rettet mot bruk av hydrogen i tungtransporten. Vi har lagt til grunn historiske data og analyser av ventet utvikling, og ser at omstillingen av tungtransporten vil domineres av batterielektriske lastebiler i årene fremover, med rask teknologiutvikling og fallende batteripriser.

 Batterielektriske lastebiler og ladestasjoner prioriteres

På lengre sikt kan hydrogen spille en rolle i tungtransporten, særlig i oppdrag som krever lang rekkevidde i kombinasjon med tung last. I årene frem mot 2030 er det likevel lite trolig at støtte til infrastruktur for hydrogenlastebiler vil føre til varige markedsendringer. Markedsinnsikt viser at det vil være krevende å oppnå lønnsomhet i drift, både for hydrogenlastebiler og -fyllestasjoner. Derfor prioriterer Enova nå støtte til ladeinfrastruktur  og batterielektriske lastebiler. Her er det gode utsikter til å få utslippsfrie lastebiler på veien raskt, og potensial for å skape varige endringer i markedet i løpet av de nærmeste årene.

Hydrogen har fortsatt en nøkkelrolle i omstillingen 

Hydrogen er viktig for klimaomstillingen på flere områder. Blant annet er utvikling og innfasing av hydrogenbasert teknologi avgjørende hvis vi skal klare å kutte utslipp i maritim sektor. Beslutningen om å ikke prioritere støtte til hydrogen i tungtransport nå, påvirker ikke Enovas satsing på hydrogen for øvrig.

Kan ikke subisidere ulønnsom teknologi

- Vi har stor forståelse for at aktører som har investert i markedet for hydrogen til tungtransporten vil bli skuffet. Vi må anerkjenne at omstillingen vil bli krevende for mange, men Norge trenger de som går foran. Samtidig er det ikke Enova som beslutter hvilke teknologier som vinner frem. Til tross for optimisme i en tidlig fase, er det ikke gitt at markedet kommer seg på beina, forklarer Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

Vi kan ikke subsidiere teknologier når de ikke har utsikter til lønnsomhet, avslutter Tranaas.

 Dette er en gjengivelse av Enovas egen pressemelding sendt ut 20. juni.