Fullt hus da GLP arrangerte workshop om risikofordeling i transportbransjen

Publisert

28. oktober inviterte GLP til workshop under Transport- og logistikk-konferansen 2025.

Målet med workshopen var å diskutere lønnsomhet og risikofordeling i transportbransjen som kunne bidra til økt samarbeid på tvers av næringen.

Daglig leder i GLP, Ingelin Noresjø, innledet med en kort presentasjon om hvordan omstillingen er godt i gang, men at det fortsatt er mulig å finne mer fleksible løsninger for leveringstider og hvilke krav som settes til underleverandører.

Gruppene fikk i oppgave å besvare følgende to spørsmål:

  1. Hvem sitter med risikoen i dagens transportbransje?
  2. Hva kan vi gjøre for å fordele den bedre?

Delt risiko

Av tilbakemeldingene GLP var de ulike gruppene delt i spørsmålet om hvor ansvaret burde ligge.

Her er noen av innspillene vi fikk:

  • Både transportører og kunder sitter med risikoen for ulike element, med ulike terskelverdier.
  • Leverandørene tar seg som oftest betalt for risikoen.
  • Beredskapsituasjonen gjør at det blir en tankevekker for det grønne skiftet. Hvis du ikke omstiller så taper du kanskje konkurransen, så risikoen ligger flere plasser. Blir for sårbart å ha offentlig ladeinfrastruktur.
  • De store må se på prissetting på små transportører for å stimulere til grønn kjøring.
  • Risiko ligger hos bileier/transportør, litt avhengig av kunde avtaler som kan kobles mot investeringer.

 

Langsiktige avtaler og forutsigbarhet

På spørsmål om hvordan vi kan fordele risikoen bedre ble følgende punkter trukket fre;

  • Inngå langsiktige avtaler med forutsigbarhet som er priset inn.
  • Myndighetene må komme med tydeligere føringer, garantier fra staten
  • Store aktører kan bruke markedsmakta og stimulere til el og gass. Dagligvarebransjen har vært flink og gått foran.
  • Sett krav til utslippsfritt
  • Dele på risiko og dele gevinsten, skaper fruktbare samarbeid.
  • Større åpenhet.
  • Fastpris på strøm fordeler risikoen over på energileverandør og ikke bare transportør.
  • Åpent samarbeid mellom varekjøp og transportør, for å sammen sikre forutsetninger for investeringer i det grønne skiftet.

 

Vi takker alle som deltok!