Fullt hus på GLPs toppmøte for grønn transport

15. februar. Et fullsatt Gustav Vigeland fikk høre om grønn transportomstilling fra blant annet samferdselsministeren, interesseorganisasjoner, transportselskaper og offentlige myndigheter.

- Når over 150 personer fra hele næringskjeden deltar, viser det at stadig flere engasjerer seg og står sammen om å kutte utslipp, sier programleder i GLP Ingelin Noresjø. 

Etter at Noresjø hadde ønsket velkommen, var det GLPs egen markedsanalytiker, Simen Narum, som tok ordet. Han ledet publikum gjennom resultatene av "Klimaanalyse for norsk tungtransport". Narum trakk frem manglende infrastruktur som det største hinderet for utslippskutt, men viste også at mange piler nå peker i riktig retning.

Simen Narum i GLP. Foto: Daniel Hovdahl

De store linjene

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hadde fulgt godt med. Han refererte til flere punkt i analysen, da han selv entret talerstolen. Nygård var tydelig på at regjeringen er innforstått med at transportsektoren er Norges største utslippskilde til CO2, og at utslippskutt i denne sektoren skal prioriteres.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Foto: Daniel Hovdahl

Etter statsråden, fortsatte Idar Kreutzer fra NHO og Erik Trømborg fra NMBU i rask rekkefølge. Med solide bakgrunner fra klimaråd og klimautvalg, trakk de opp de store linjene som næringslivet nå må forholde seg til. Samtlige tre deltok deretter i en panelsamtale, ledet av Noresjø og rådgiver i GLP, Thor Morten Wangen.

Vi må satse på flere løsninger

Under arrangements andre bolk var det tid for å høre mer om de ulike løsningene.

Først ut var Tønnes Thompson fra Stakeholder som fortalte om betalingsvilligheten for biogass. "Ikke styr biogass vekk fra tungtransporten!" var hans klare, og avsluttende budskap. Transportdirektør i REMA Distribusjon AS, Rune Herje, fulgte deretter opp med å fortelle om hvordan REMA jobber for fremskyndet utbygging av biogassfyllestasjoner.

Deretter var det Zero og transportansvarlig, Ingvild Kilen Rørholt sin tur. Hun var grunnleggende enig i at det må satses på mer enn bare elektrifisering, men at elektriske kjøretøy bør brukes i så stor grad som mulig. Marthe Syvertsen, i ladeselskapet Mer, sa seg enig i dette. Hun fortalte engasjert om hvordan Mer nå ønsker innspill til sitt pilotprosjekt i regi av GLP, og oppfordret transportbransjen til å ta kontakt.

Marthe Syvertsen fra Mer. Foto: Foto: Daniel Hovdahl

Hydrogenbransjen stilte med innlegg fra Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum og Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn AS.

Mens mange snakker om at hydrogen er noe som kommer i fremtiden, minnet Wilhelmsen om at hydrogen også er en viktig del av norsk industrihistorie. Gjerløw kunne dessuten bekrefte at det snart rulles ut hydrogenlastebiler, tilpasset norske kjøreforhold. Målet er 100 stk i 2025, noe som vil være en god start for oppskalering fremover mot 2030.

Hydrogen har en lang historie i Norge, sier Ingebjørg Telnes Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum. Foto: Daniel Hovdahl

Administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben, trakk frem bedre utnyttelse av kjøretøyparken og økt bruk av biodrivstoff som en viktig del av løsningen. Infrastrukturen for å kjøre med forbrenningsmotor er allerede på plass, poengterte hun.

Hva sier transportbransjen selv?

Det blir ikke utslippskutt, hvis ikke aktørene som kjøper kjøretøy, kan eller vil investere. Etter lunsj var det derfor essensielt å lytte til transportørene.

Rådgiver i GLP, Bjørn Røst Kjørmo, ledet en panelsamtale om utfordringer og løsninger.

Bransjen var representert fra ulike landsdeler med Saltens Gruppen i nord, Firda Billag i vest, Tom Wilhelmsen AS i øst, og NOR-WAY Bussekspress i sør.

Mens ekspressbussbransjen opplever mangel på ønsket materiell, har den batterielektriske tippbilbransjen på Østlandet stort sett positive opplevelser å melde om. De elektriske lastebilene til Tom Wilhelmsen, har ført til både økt sjåførtrivsel og høyere overskudd det siste driftsåret.

På Vestlandet har Firda inntatt en fremoverlent rolle. De har gjort investeringer i nullutslippskjøretøy, men opplever ikke at betalingsvilligheten til transportkjøperne i stor nok grad er til stede.

Fra Nord-Norge var det klare meninger om hvordan utslipp raskt kunne kuttes. Nøkkelordet var volum! Med lange distribusjonsruter, er det avgjørende å få med mest mulig gods per kjøretøy. Flaskehalser på veinettet som hindrer effektiv godsfremføring med modulvogntog, bidrar til unødvendig høye utslipp.  

Bjørn Røst Kjørmo i samtale med bransjen. Foto:  Daniel Hovdahl

Fulle av energi

NVE, Enova og Statens vegvesen presenterte i kjapp rekkefølge mot slutten av dagen. Med tydelige og klare budskap, klarte de å holde energinivået i forsamlingen oppe.

- Fra vårt faglige ståsted er det best om den som har nytten av et tiltak også er den som betaler for det, sa Tore Langset, direktør for Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME).

Deretter snakket Carl-Erik Kullmann og Arnt-Gunnar Lium om Enovas nye støtteordning for tunge kjøretøy. Her er det lagt opp til månedlige søknadsfrister, og støttebeløpet er på inntil 60% av merkostnaden - sammenlignet med referansekjøretøy med dieselmotor.

Siste innlegg ble holdt av Bjørn Laksforsmo som er divisjonsdirektør i Statens vegvesen. Han trakk frem flere eksempler på hvordan vegvesenet bidrar til innovasjon og helhetstenking. Eksempelvis planlegges det nå slik, at elektrisk infrastruktur i forbindelse med anleggsarbeid, videreføres som mulige ladeområder når prosjektet er ferdigstilt.

Bjørn Laksforsmo som er divisjonsdirektør i Statens vegvesen. Foto: GLP

Den overbeviste lastebilsjåføren

Som partnerbedrifter i GLP, hadde kjøretøyprodusentene, Volvo, Iveco, Mercedes og MAN fått vise hver sin video gjennom ulike opphold i programmet. På slutten av dagen var det tid for Scania sin video. Sluttscenen i denne skilte seg fra de andre filmene, da kamera gikk tett på en mangeårig V8er- fan fra Grenlandsområdet. Han hadde nettopp prøvekjørt Scania sin nyeste batterielektriske modell, og måtte innrømme: Den elektriske dro mye bedre enn dieselbilen min! Også var det HELT stille!

Et øyeblikk syntes han nesten litt rørt over sin egen uttalelse. Dette var nytt. Ukjent.

Uttalelsen ble møtt med applaus fra salen.

Skjermdump fra "Norsk Scanias elektriske reise"

Etter nøyaktig fire timer ble møtet avsluttet, men mange benyttet seg av muligheten til nettverksbygging frem til kl. 15.00.

GLP takker alle bidragsytere og deltakere som gjorde årets toppmøte for grønn transport til en suksess. Vi håper å se dere igjen på fremtidige digitale og fysiske møter.