GLP på høring i Energi- og miljøkomiteen

Publisert

Ingelin Noresjø var tydelig på at når regjeringen setter av 1,2 mrd. til støtteordninger for tungtransporten, må regjeringen også få satt av midler til å få pengene i arbeid. Økt støtte til GLP og de andre programmene som jobber for å kutte utslipp i Norges største utslippssektor, sikrer at vi har en real sjanse til å klimamålene for transport. 

Du kan se høringen i opptak her: https://lnkd.in/dHCDi-id

GLPs skriftlige innspill: 

Innspill til Prop. 1 S (2024-2025) KLD

Grønt Landtransportprogram (GLP) er et offentlig-privat samarbeid som jobber med å kutte utslippene i landtransporten. Vi har nærmere 80 partnerbedrifter og 24 medlemsorganisasjoner som representerer de viktigste aktørene i transport- og energisektoren. 

Vi gir herved vårt innspill til Energi- og miljøkomiteen på Klima og miljødepartementet sitt budsjettforslag for 2025.

Veitrafikk og annen transport er Norges største utslippssektor med ca. 16. millioner tonn årlige utslipp. Grønt Landtransportprogram anerkjenner og er fornøyd med at det bevilges 1,2 milliarder øremerkede midler til Enova for å redusere utslippene fra tyngre kjøretøy. Det er også positivt at dette er omtalt i budsjettdokumentene som et satsningsområde. Vi mener imidlertid at 1,2 milliarder kroner i støtte til næringslivet ikke kan skje uten noen form for samordning, kunnskapsbygging og helhetstenkning. 

Grønt Landtransportprogram samler hele verdikjeden, og er trolig det viktigste offentlig-private samarbeidet for å få ned utslippene fra denne sektoren. Vi gir blant annet samarbeidende parter felles forståelse av utfordringsbildet, en oversikt over hvor infrastrukturen kommer når, og kunnskap om hvilke kjøretøy og ladeteknologier som finnes. Vi bygger kunnskap og reduserer risiko, og sørger for at endring faktisk skjer i regioner over hele landet.

Med en foreslått bevilgning på kun 1,6 millioner kroner til programmet over statsbudsjettet, kan det økte behovet for samordning ikke møtes. I tillegg blir ubalansen mellom det offentlige og private bidraget uforholdsmessig stor. Skjevheten har pågått over tid. Dette oppfattes nå som et negativt signal til næringslivet. For å opprettholde programmets arbeid med å øke hastigheten på omstillingen, er det nødvendig med en sikker grunnfinansiering.

For at den store satsningen på Enova (og Statens Vegvesen og Nye Veier) sitt arbeid med utslippsfri tungtransport kan skje mer rettferdig, kostnadseffektivt og ikke minst i et raskere tempo enn transportbransjen ellers ville klart, må det også bevilges midler til samordning og kunnskapsbygging. 

Støtten til GLP økes til omsøkte 5,5 millioner for 2025.