GLP på høring i transport- og kommunikasjonskomiteen

Publisert

6. november var GLP på høring i transport- og kommunikasjonskomiteen. Les vårt innspill til komiteen her.

Vi takker for muligheten til å delta!


Grønt landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid som skal bidra til at Norge når klimamålene for landtransporten.

Vi representerer hele verdikjeden i norsk transportbransje – med 70 partnerbedrifter og over 20 medlemsorganisasjoner – fra transportør og vareeier til energi og teknologi.
Vi er et tydelig bindeledd mellom myndigheter og bransjen og jobber alltid for å forstå transportbransjens behov.    

Landtransporten står for rundt ti prosent av Norges utslipp.
Det betyr at denne sektoren er helt avgjørende for å nå klimamålene. Grønn landtransport burde derfor være et strategisk satsingsområde.

Vi vil oppfordre Stortinget til å:

  • Fortsette å bruke avgiftspolitikken som et tydelig klimaverktøy – kombinert med støtte til grønn teknologi.
  • Følge opp målet i nasjonal transportplan om å bygge ut 80-90 døgnhvileplasser med ladeplasser
  • Tydelig satse på grønn transport gjennom regjeringens tungbilpakke, og i et samarbeid med Grønt Landtransportprogram.
  • Opprettholde økt avgift på varebiler med forbrenningsmotorer og nytt mål om nullutslipp fra 2029.

 

  • Sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringsaktørene som for eksempel opprettholde bompengefritak minst til 2030 og sidestille alle grønne løsninger som elektrifisering, biogass og hydrogen i bomringene.

 

Avslutningsvis:
Norge har alt som skal til for å bli en foregangsnasjon på grønn landtransport.
Omstillingen gir ikke bare utslippskutt, men skaper også nye arbeidsplasser.

Vi vil hel til slutt minne om at i tillegg til utslippskutt bidrar grønn omstilling også til:

  • Bedre arbeidshverdag for sjåførene - 9/10 lastebilsjåfører foretrekker i følge en undersøkelse gjort av elbilforeningen og Oslo kommune el fremfor forbrenningsmotor
  • Stillere og renere bymiljø
  • Digitalisering og utvikling av ny teknologi