GLPs forventninger til ny regjering

Publisert

Hva kan vi forvente de neste fire årene for omstilling av landtransporten?

Det norske folket har talt og Jonas Gahr Støre fortsetter som statsminister. Ingelin Noresjø håper den nye regjeringen vil fortsette å støtte opp om grønn omstilling i landtransporten. 

-Først og fremst vil vi i GLP gratulere Støre med valgseieren og fortsatt Ap-ledet regjering. Samtidig tror jeg de neste fire årene kan bli spennende for oss som jobber med det grønne skiftet. Regjeringen la tidligere i år frem ny klimamelding som nå er behandlet i Stortinget. Slik vi ser klimameldingen, kunne transportsektoren og landtransporten vært prioritert høyere. Samtidig vet vi at flere av samarbeidspartiene til Arbeiderpartiet, som SV og MDG, ønsker en enda mer offensiv klimapolitikk. Forhåpentligvis kan de dra AP i en grønnere retning, sier Noresjø.

Noresjø trekker frem tre områder som vil bli viktig for GLP å følge regjeringen på i den neste perioden.

  1. Opprettholde et høyt støttenivå til Enova

Enova relanserer denne høsten støtteprogram for lading av tunge kjøretøy. Selv om Enova ikke blir pålagt i detalj hva de skal gjøre fra politikerne, er det viktig at vi minner politikerne på viktigheten av å opprettholde støtteordningene. Videreutvikling av disse programmene både til kjøretøy og infrastruktur er helt avgjørende for å klare omstillingen.

  1. Likebehandle el, hydrogen og biogass

Statens vegvesen sendte tidligere i år en innstilling til Samferdselsdepartementet, der de ikke anbefalte at biogasskjøretøy kan kjøre i kollektivfeltet. Vi mener det er uheldig å skille på el, biogass og hydrogen og håper regjeringen vil sidestille disse. Det gjelder også for fritak for bompenger i bompengestasjonene.

  1. Bedre tilrettelegging fra politikerne for grønn omstilling i transportsektoren

Grønn omstilling av transportsektoren krever vedtak og prioriteringer som må løses på politisk nivå. Vi trenger mer kraft om vi skal kunne lade fremtidens busser og lastebiler. Samtidig må vi også se på hvordan dagens kraftsystem fungerer. For eksempel slår dagens beregning av nettariff negativt ut for transportørene og bidrar til lavere omstillingstakt for elektriske lastebiler. Det er også viktig at politikerne legger til rette for nye investeringer i biogassanlegg og utbygging av stasjoner.

  1. Øk CO2-avgiften, uten å redusere veibruksavgift

For å få til en rettferdig fordeling av klimabyrden må vi sørge for å opprettholde prinsippet om at forurenser betaler. Derfor er det viktig å sette en høy pris på CO2-utslipp.