GLPs høringsinnspill til NTP 2025-2036

Her kan du lese GLPs skriftlige høringsinnspill til NTP 2025-2036.

Innspill til Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025-2036.

Om Grønt Landtransportprogram

Grønt Landtransportprogram er et offentlig-privat samarbeid som jobber med å kutte utslippene for tunge kjøretøy med 55 prosent innen 2030. Det gjør vi ved å samle bransjen og sette i gang infrastrukturprosjekter for elektrisitet, biogass eller hydrogen. Vi har over 70 partnerbedrifter og 24 medlemsorganisasjoner som representerer de viktigste aktørene i transport- og energisektoren.

GLP har opplevd stort engasjement fra våre medlemsorganisasjoner og partnerbedrifter i arbeidet med ny NTP.

Transportsektoren er Norges største utslippssektor, hvor tungtransporten alene utgjør ca. 10 prosent. Vi er litt under seks år fra 2030 og klimamålene for tungtransporten er etter vår mening innen rekkevidde. Nasjonal transportplan for 2025-2036 bør derfor ha tydeligere klimaambisjoner for denne sektoren.

GLP har følgende innspill til Stortingets behandling av meldingen:

3,7 mrd til tungbillading

Elektrifisering er det viktigste tiltaket for å få ned utslippene i tungtransporten. I NTP prioriterer regjeringen blant annet 3,7 mrd. til tungbillading innenfor Statens vegvesens ansvarsområde. Vi mener det er viktig at disse midlene kommer i tillegg til allerede eksisterende bevilgninger og at dette er midler Statens vegvesen kan disponere selv. Midlene bør ikke være en sammenslåing av ulike bevilginger og støtteordninger som allerede eksisterer. Innretningen og når midlene kommer, er uklar. For å øke utskiftingstakten av fossile kjøretøy frem mot 2030, må vi øke antall ladestasjoner med tilhørende døgnhvileplasser raskt. Her er støtte til Statens vegvesen avgjørende.

Veibruksavgift og CO2-avgift må økes parallelt

GLP er enig med regjeringen i at økt CO-avgift er det viktigste enkelttiltaket for å få ned utslippene. Samtidig hjelper det lite å øke CO2-avgiften, hvis veibruksavgiften på diesel og bensin settes ned slik det kommer frem i NTP. Da kommer vi ingen vei. NTP må tydeliggjøre at CO2-avgiften skal trappes opp og at veibruksavgiften ikke reduseres.

Støtteordninger må opprettholdes

GLP er positive til at regjeringen ønsker bompengefritak for tunge nullutslippskjøretøy frem mot 2030 og at regjeringen vil videreføre tilskuddsordningen for utslippsfrie anleggsplasser. Dette gir forutsigbarhet for bransjen, og er noe vi har etterspurt.

Biogass er ikke en mellomløsning

Vi merker oss at regjeringen endelig ser på biogass som en viktig løsning for transportsektoren frem mot 2030. Samtidig er vi uenig med regjeringen i at biogass er en mellomløsning. Våre partnerbedrifter er klare på at biogass vil spille en viktig rolle i den grønne transportomstillingen. Vi viser blant annet også til rapporten "Betalingsvillighet for Biogass" av Stakeholder Analyse. I rapporten konkluderer Stakeholder med at tungtransporten har høyere betalingsvillighet for biogass enn industrien og shipping. Signalene i NTP bør bidra til å få fart på produksjonen av biogass og utbygging av fylleinfrastruktur, og dette bør spesifiseres.

Savner satsing på hydrogen

I NTP sier regjeringen at hydrogen først vil spille en rolle fra 2030. Det samsvarer ikke med hvordan våre partnere ser på utviklingen. For å klare omstillingen er vi avhengig av alle grønne løsninger. Hydrogen har sammen med biogass en rekke fordeler som elektrifisering ikke har. Det gjelder blant annet for fylletid, rekkevidde, rom for nyttelast, reduserte arealbehov og naturinngrep på stasjonene og døgnhvileplassene. Også når det gjelder forsyningssikkerhet og beredskap er det en stor fordel å ha et alternativ til elektrifisering. NTP må framskynde forventningen til når hydrogen skal spille en aktiv rolle, og vi viser til nyhet fra MAN mandag 8. april 2024 om at 100 hydrogenlastebiler skal produseres i 2025 og leveres til Norge.  NTP bør derfor konkretisere at det må lages en plan for helhetlig utvikling av verdikjeden for hydrogen i Norge.

Jernbanens rolle

Regjeringen ser ut til å gå bort fra det uttalte målet om mer gods fra vei til bane og sjø. Det er et politisk signal om økt klimabyrde for lastebiler og andre tunge kjøretøy. Her kunne regjeringen vært tydeligere om jernbanens rolle for å avlaste landtransporten.

Betalingsfritak for nullutslippskjøretøy på fergetransport

GLP mener regjeringen må kunne gjøre mer enn å vurdere fritak for tunge kjøretøy slik det nå står i NTP. NTP bør slå fast at nullutslippskjøretøy får betalingsfritak på ferjer. Det vil gi transportaktører langs den langstrakte kysten vår veldig gode incentiver til å investere i nullutslippskjøretøy.

Økt omsetningskrav for biodrivstoff.

Forbrenningsmotoren kommer til å være med oss i lang tid fremover og biodrivstoff spiller en viktig rolle for å få utslippene ned. Derfor er det et viktig å vurdere ytterligere økning av omsetningskravet for biodrivstoff.

 

Mvh

Ingelin Noresjø,

Daglig leder Grønt Landtransportprogram