Gunnar knutsen er nytt medlem i GLP

Vi har tatt en prat med daglig leder, Frank Verner Vestveit.
Vi har tatt en prat med daglig leder, Frank Verner Vestveit.
1. Hvorfor ble dere medlem i GLP?
Vi ønsker å være med i GLP fordi vi tror det er bedre å være med på å styre den grønne utviklingen, enn å stå på utsiden. Gunnar Knutsen har en eier som stiller krav til bærekraft, og vi har derfor over flere år satset grønt.
I tillegg er det alltid fint å være en del av et nettverk med andre transportselskaper som kanskje har de samme utfordringene som oss. Vi ser det derfor som et naturlig steg å bli med i GLP nå.
2. Hvordan bidrar dere til grønn omstilling i transportsektoren?
Gunnar Knutsen har i dag en bilpark der 20 prosent av bilene er fossile. Resten går på biogass og strøm. Vi har over flere år satset målrettet på omstilling av bilparken – både fordi vi tror fremtiden er grønn, men kanskje enda viktigere fordi vi ser at markedet etterspør det.
Skal du vinne frem i konkurransen må du ligge foran. Så enkelt er det. Våre investeringer i særlig biogasskjøretøy har vist seg å være lønnsomme, samtidig som det har åpnet nye dører for oss.
3. Hva mener dere hindrer grønn omstilling i transportbransjen?
Det er nok en kombinasjon av flere ting, men mangel på kunnskap tror jeg er viktig å få frem. Folk flest vet ikke hvor effektiv for eksempel biogass er for grønn omstilling.
Grønn omstilling av transportsektoren gir utrolige muligheter innenfor den sirkulære økonomien. Vi tror også det er viktig at folk skjønner at matavfallet de kaster ene dagen, kan bli drivstoff den neste. For å klare å fase ut den fossile bilparken tror vi at både elektrisk, biogass og på sikt hydrogen blir løsningene. Det gjelder bare å velge rett energibærer til rett bruk, her må kost nytte prinsippet gjelde, mest mulig reduksjon av CO2 utslipp til lavest mulig kost. Her må transportkjøperne, spesielt stat og kommune gå foran og sette krav som vil utfordre oss transportører.