Oslo kommune har ambisiøse klimamål og skal redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030 (sammenlignet med tall for 2009). For å nå målene har kommunen blant annet innført strenge krav i sine anskaffelser. Skal du levere varer til hovedstaden i 2025, må dette gjøres med nullutslipp- eller biogasskjøretøy.
Det er derfor naturlig at Oslo tar ledertrøya for å få på plass infrastrukturen som kreves for å få til omstillingen. Tirsdag 13. juni ble Norges største offentlige ladestasjon åpnet på Grønlia. Stasjonen er etablert gjennom et samarbeid mellom Oslo Havn, Bymiljøetaten og Recharge. Ladepunktene kan lade på en effekt opp mot 300 kW.
– Vi må samarbeide med innbyggerne, næringslivet og alle andre relevante aktører for å få ned utslippene, det gjelder ikke minst transportnæringen. Ladestasjoner er en forutsetning for å elektrifisere fremtidens tungtransport. Jeg gleder meg til den dagen alle tyngre kjøretøy lader istedenfor å benytte fossilt drivstoff, sier byråd Rina Mariann Hansen.
Grønn korridor
Stasjonen er tiltenkt å bidra inn mot opprettelsen av en grønn korridor.
– Med ladestasjoner i havna, og flere utslippsfrie skip og el-lastebiler, får vi snart en grønn korridor mellom Oslo havn og havner i Europa. Det betyr at varer kan fraktes utslippsfritt hele veien fram til kundene. Det er et stort fremskritt, sier Hansen.
Fra før finnes det to offentlige ladepunkter på Filipstad, og det vil bygges flere stasjoner rundt omkring i byen frem mot sommeren 2024.
Her kan du lese hele pressemeldingen fra åpningen av stasjonen på Grønlia.