Nyregistreringer for tunge kjøretøy til og med april

Publisert

Nyregistreringer for busser, varebiler og lastebiler under 16 tonn fortsetter å øke.

Lastebiler

 

Den fossilfrie andelen av nyregistreringer har flatet ut så langt i 2025 og utgjør nå 20% av tunge lastebiler (over 16 tonn). Det er ett prosentpoeng høyere enn 2024.

Det kan være flere årsaker til at el-andelen ligger 3 prosentpoeng lavere hittil i år. ENOVA endret støtteprogrammet for tunge nullutslippskjøretøy april i fjor, det kan ha hatt innvirkninger på ordreinngangen (husk at grunnet leveringstid er registreringsstatistikken en refleksjon av ordreinngangen tilbake i tid).

Høye driftskostnader for elektriske lastebiler grunnet effekt-tariffen i nettleia. GLP samler nå inn data fra transportører og ladeoperatører for tunge kjøretøy for å se på hvordan effektleddet i nettleien påvirker driftskostnadene til de som har investert i en høy-effekt lader til lastebilen.

Busser

77% av by-, ekspress og langdistansebusser registrert hittil i 2025. Nær alle bybusser registrert har vært batterielektriske. Av de er 74% levert av Yutong, 14% MAN og resterende 12% BYD.

Det kan være greit å merke seg at dette bildet kan fort endre seg over de neste månedene. Bussbransjen er preget av ganske lite volum av nyregistreringer i perioder avløst av store flåteanskaffelser i lys av anbudskonkurranser

Varebiler

 

 

Andel batterielektriske varebiler har økt med hele 14 prosentpoeng fra 2024. Det er særlig da Volkswagen sin ID Buzz Cargo som har løftet varebil segmentet med 50% andel av BEV salget og 22% av det totale varebilsalget.

Volkswagen og Toyota har til sammen 75% av nysalget for elektriske varebiler så langt i år.