Vi testkjørte Volvos el-lastebiler

Publisert

Volvos elektriske lastebiler får en tommel opp fra GLP-leder Ingelin Noresjø.

"Reisebrev" fra studietur på Volvos hovedkontor i Göteborg - vi fikk teste kjøreferdighetene våre på hele bredden av Volvos elektriske tunge lastebiler! 

Volvo er partnerbedrift i Grønt landtransportprogram og har ambisjoner om å være et klimanøytralt selskap innen 2040. De står også bak noen av de første kommersielle elektriske lastebilene på markedet. Ledelsen i Volvo sikter seg inn på at el-lastebiler skal stå for halvparten av salget til selskapet innen 2030: 

- Flere og flere transportselskaper innser at de må starte elektrifiseringsreisen nå, både med tanke på miljøet og av konkurransemessige årsaker for å tilfredsstille kundenes krav til bærekraftig frakt. Med vårt brede og omfattende tilbud er det helt klart mulig for langt flere transportselskaper å gå over til elektrisk transport, har administrerende direktør i Volvo Trucks Roger Alm tidligere uttalt til Anlegg&Transport.

Interessen var derfor stor når programledelsen i Grønt landtransportprogram ble invitert på studietur til Volvos hovedkontor i Göteborg - og fikk teste kjøreferdighetene sine på hele bredden av Volvos elektriske tunge lastebiler! 

Volvo er en hjørnestensbedrift i storbyen Göteborg, Sveiges nest største by. Her, har flere ingeniører drevet frem teknologien som nå virkeliggjør tunge og fleksible lastebiler med elektrisk drivlinje. På Volvo Musem fikk vi en gjennomgang av Volvos historie frem til i dag - et must for bilentusiaster.  

Besøket på Volvo-fabrikken ga inntrykk, og viste hvilken omfattende prosess en lastebil må gjennom før den skal ut på veien. Produksjonen har en lang rekke trinn, men det var en imponerende samhandling og organisering blant de ansatte. Volvo tilbyr en guidet togtur (Tuve Train) gjennom fabrikken, og dette anbefales for de som er nysgjerrige på hvordan en Volvo-lastebil blir til. 

Kjøreopplevelsen 

Det første man legger merke til er hvor stille det er. Elektriske lastebiler produserer mindre vibrasjoner og gir mindre støy, noe som resulterer i en behagelig og avslappet kjøreopplevelse. Testbanen hos Volvo i Göteborg legger opp til en bråstart - i form av en relativt bratt bakke. Først ut i testkjøringen var Volvo FH Electric med tung last, og til vår overraskelse trakk el-lastebilen jevnt og godt oppover bakken, til sammenlikning med noe lugging fra diesellastebilen vi deretter fikk teste ut. 

De mest harbarka diesel-entusiastene lar seg også overtale, og må trekke på smilebåndene.

Utvalget fra Volvo Trucks for det europeiske markedet

Volvo tilbyr nå fem elektriske lastebiler for det europeiske markedet, der rekkevidden på langdistansebilene er opptil 300 km. 

  • Volvo FH Electric, for regional transport og transport mellom byer
  • Volvo FM Electric, en allsidig lastebil for tung lokaltransport og regional distribusjon
  • Volvo FMX Electric, for renere og mer stillegående anleggstransport
  • Volvo FE Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon, avfallstransport
  • Volvo FL Electric, for lokal distribusjon og bydistribusjon

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside