GLP på høring om ny klimamelding
Les GLPs høringsinnspill til Klima- og miljøkomiteen her.
Les GLPs høringsinnspill til Klima- og miljøkomiteen her.
Nyregistreringer for busser, varebiler og lastebiler under 16 tonn fortsetter å øke.
GLP støtter SVV sitt forslag om at elektriske personbiler mister tilgangen til kollektivfelt og at tunge nullutslippskjøretøy – el, biogass og hydrogen – likestilles i denne saken, og får tilgang.
Regjeringen la torsdag frem ny klimamelding. De som hadde sett fram til ny politikk fra regjeringen for å kutte utslipp i Norge, må lete med lupe, men blir likevel skuffet.
Høsten 2023 startet et pilotprosjekt for utbygging av fyllestasjoner for flytende biogass på Vestlandet og Nord-Norge. Målet for prosjektet var å samle bransjen for raskt å gjøre biogass tilgjengelig på strekningene Kristiansand, via Bergen til Ålesund og fra Fauske til Alta.
1. april overleverte daglig leder i GLP, Ingelin Noresjø, rapporten "Skalering av biogasskorridorer for tunge lastebiler" til statssekretær Astrid Hoem. Rapporten er utarbeidet sammen med REMA 1000.
27. mars lanserte Zero sin årlige klimarapport. Rapporten viser at utslippene i landtransporten kan kuttes med 6,7 millioner tonn innen 2030 og 8,2 millioner tonn i 2035.
Sammen med 2030-sekretariatet i Sverige og Rådet for Grøn Omstilling i Danmark skal GLP jobbe for raskere utslippskutt i ØKS-regionen.
En tredel av flåten som kjører for Coop går nå på biogass.
– Vi har gjennomført piloter for elektrifisering, biogass og utslippsfrie langdistansebusser, og har lenge ønsket oss en pilot også på hydrogen. Det får vi gjennom H2Truck og Vireon, Sier Ingelin Noresjø.
Vi har tatt en prat med managing director, Dag Martin Smørdal.
Simen Narum er analytiker i GLP og gir deg en oversikt over Nye Veier AS sin kartløsning for fossilfrie energistasjoner.