ASKO Transport har et mål om utslippsfri varetransport innen 2026

Publisert

Foto: ASKO Transport.

ASKO Transport er en av landets største transportbedrifter, med transport på både vei og jernbane. Hvordan jobber de for å få til gode klimavennlige løsninger når de frakter mat og andre varer til butikkene?

Direktør for ASKO Transport, John Strand, forteller selskapet har et mål om utslippsfri transport innen 2026.

- Mye av dette dreier seg om å erstatte fossilt drivstoff gjennom først og fremst å redusere drivstofforbruket og ta i bruk ny teknologi. Dette har vi gjort i stor grad gjennom å benytte biodrivstoff. Vi jobber også med å ta i bruk batteri- og hydrogenelektriske biler, noe vi har rullet ut på flere av våre regionlagere, forteller Strand.

ASKO Transport planlegger å sette i gang et pilotprosjekt sammen med sine syv største innleide transportører, gjerne i regi av Grønt landtransportprogram .

- Vi ser at vi har muligheten til å legge over til elektrisk på mellom 70 og 100 trekkvogner i løpet av de neste årene, sier Strand.

Strand forteller at etableringen av infrastruktur for fornybar energi er et viktig tiltak for selskapet. Dette omfatter ladestasjoner og fyllestasjoner i hele landet, tilpasset til den trafikken som er i ASKO og mellom regionlagerne.

Videre jobber ASKO Transport for å flytte gods over fra vei til jernbane, og er i gang med å etablere en elektrisk sjødrone mellom Horten og Moss som skal transportere traller over fjorden, og med tiden få elektriske trekkere på hver side for å oppnå en helelektrisk transportkjede.

- Noen av de viktigste barrierene fremover er teknologisk utvikling og tilgjengelighet av elektriske-, hydrogen- og bioløsninger, sier Strand.

ASKO Transport setter krav om at biodrivstoffet er 100% biobasert, og at restene fra produksjon kan avsettes til jordbruket for at det skal kunne regnes som nullutslipp.

Innen elektriske løsninger er det rekkevidden, og muligheten for å trekke for semi, som regnes som kritisk.  

- Totalkostnaden for nullutslippsløsninger er fortsatt høy, og vi ser at vi fortsatt vil være avhengige av støtteordninger slik som ENOVA i fremtiden. Videre er vi nødt til å bygge en ladeinfrastruktur som står i takt med brukere av elektriske løsninger og annen nullutslippsteknologi, sier Strand.

Også langsiktighet i rammebetingelser nevnes av Strand som et viktig punkt for å unngå usikkerhet for nye brukere av nullutslippsteknologi.