Direktør for ASKO Transport, John Strand, forteller selskapet har et mål om utslippsfri transport innen 2026.
- Mye av dette dreier seg om å erstatte fossilt drivstoff gjennom først og fremst å redusere drivstofforbruket og ta i bruk ny teknologi. Dette har vi gjort i stor grad gjennom å benytte biodrivstoff. Vi jobber også med å ta i bruk batteri- og hydrogenelektriske biler, noe vi har rullet ut på flere av våre regionlagere, forteller Strand.
ASKO Transport planlegger å sette i gang et pilotprosjekt sammen med sine syv største innleide transportører, gjerne i regi av Grønt landtransportprogram .
- Vi ser at vi har muligheten til å legge over til elektrisk på mellom 70 og 100 trekkvogner i løpet av de neste årene, sier Strand.
Strand forteller at etableringen av infrastruktur for fornybar energi er et viktig tiltak for selskapet. Dette omfatter ladestasjoner og fyllestasjoner i hele landet, tilpasset til den trafikken som er i ASKO og mellom regionlagerne.
Videre jobber ASKO Transport for å flytte gods over fra vei til jernbane, og er i gang med å etablere en elektrisk sjødrone mellom Horten og Moss som skal transportere traller over fjorden, og med tiden få elektriske trekkere på hver side for å oppnå en helelektrisk transportkjede.
- Noen av de viktigste barrierene fremover er teknologisk utvikling og tilgjengelighet av elektriske-, hydrogen- og bioløsninger, sier Strand.
ASKO Transport setter krav om at biodrivstoffet er 100% biobasert, og at restene fra produksjon kan avsettes til jordbruket for at det skal kunne regnes som nullutslipp.
Innen elektriske løsninger er det rekkevidden, og muligheten for å trekke for semi, som regnes som kritisk.
- Totalkostnaden for nullutslippsløsninger er fortsatt høy, og vi ser at vi fortsatt vil være avhengige av støtteordninger slik som ENOVA i fremtiden. Videre er vi nødt til å bygge en ladeinfrastruktur som står i takt med brukere av elektriske løsninger og annen nullutslippsteknologi, sier Strand.
Også langsiktighet i rammebetingelser nevnes av Strand som et viktig punkt for å unngå usikkerhet for nye brukere av nullutslippsteknologi.