Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift satser på elektriske varebiler

Publisert

Søstrene Amundsen er svært fornøyde med overgangen til elektriske varebiler. Foto: Schibsted Partnerstudio.

Som en mellomstor rørleggerbedrift med 18 ansatte har Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift satset på elektriske varebiler. I dag er fjorten av deres femten varebiler elektriske.

Line Marita Amundsen Volle er daglig leder i Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS, som holder til på Sinsen i Oslo. Bedriften utfører alle typer rørleggertjenester, og er totalleverandør av komplette bad og våtrom.

Søstrene Amundsen Rørleggerbedrift AS fortalte historien om deres grønne overgang i en kampanje med NHO rett før jul

Amundsen Volle forteller at den første varebilen de skaffet seg i 2015 var litt liten, og hadde kort rekkevidde. I tillegg var kunnskapen rundt bruk av den nye teknologien laber. Selskapet valgte likevel å gå til innkjøp av én elektrisk varebil for å teste dette ut. De erfarte at det verken var enkelt å lade eller planlegge uten å ha kunnskapen om elektriske kjøretøy.

- Det er alltid lurt å bli godt kjent med teknologien dersom man vurderer å gå over til klimaløsninger, sier Amundsen Volle.

Mye har skjedd på få år. Da den samme varebilen i 2018 kom med lengre rekkevidde, hadde Søstrene Amundsen opparbeidet seg bedre kunnskap og erfaring med elektriske kjøretøy, og sett at det var mange fordeler forbundet med dette. De bestilte åtte elektriske varebiler til.

- For en liten/mellomstor bedrift var det en ganske drøy kostnad å skifte ut hele bilparken samtidig, spesielt med tanke på at ENOVA-støtten ikke var etablert enda. Men det syntes vi det var verdt. Vi gjorde flere kalkulasjoner og fant ut at dette ville være lønnsomt, forteller Amundsen Volle.

Bedriften har positive erfaringer med overgangen til elektriske varebiler. I 2020 kom de første elektriske varebilene på markedet som hadde vanlig varebil-størrelse, og dessuten med lengre rekkevidde.

Søstrene Amundsen bestilte da to elektriske varebiler til.

- Elektriske varebiler er nesten ubetinget positivt når det kommer til lønnsomhet og bruk. De ansatte er svært fornøyde, og nesten alle har gått over til elbiler også privat, forteller Amundsen Volle.

Amundsen Volle peker på behovet for en overordnet plan for lade-infrastruktur både når det gjelder kjøreregler for aktørene, kapasitet og tilgang i lys av en økende etterspørsel etter elektriske kjøretøy.

I det offentlig-private samarbeidet har Grønt Landtransportprogram som mål å få til nettopp en overordnet system-tankegang for næringstransporten.