GLP-samarbeid med Osloregionen og Østlandssamarbeidet om etablering av energistasjoner

Publisert

Even Aleksander Hagen (Ap), fylkesordfører Innlandet fylkeskommune og leder av Østlandssamarbeidet, og Raymond Johansen (Ap), byrådsleder Oslo kommune og leder av Osloregionen. Foto: Kristian Singh-Nergård.

Denne høsten tar Osloregionen og Østlandssamarbeidet fatt på et prosjekt om raskere etablering av energistasjoner for grønn næringstransport på Østlandet. I anledning prosjektets kick-off ble det presentert ulike perspektiver på hvordan man skal nå klimamålene i transportsektoren.

Prosjektet vil gå over en periode på tre år og vil være i tett samarbeid med Grønt Landtransportprogram og Statens Vegvesen. 

- Jeg ser veldig frem til samarbeidet, som allerede er godt etablert. Ingen vil klare denne omstillingen alene, men når vi jobber sammen får vi konkrete resultater, sier Ingelin Noresjø, prosjektleder i GLP. 

Skal adressere manglende infrastruktur 

Tungtransporten står for rundt 33% av utslippene i veitrafikken på Østlandet. Mangel på lade- og fylleinfrastruktur er en viktig årsak til at aktører nøler med å investere i utslippsfrie lastebiler og busser. Disse utfordringene stod i fokus under forrige ukes oppstart.  

For å adressere mangelen er det nødvendig med en kunnskapsbasert tilnærming, der man blant annet identifiserer areal og aktuell lokalisering av energistasjoner. Dette arbeidet er Grønt Landtransportprogram godt i gang med, og det utvikles for tiden en veileder for kommuner og andre aktører. Denne skal fungere som et verktøy for etablering av infrastruktur til lade- og fyllestasjoner.  

Kommuner og fylkeskommuner spiller en avgjørende rolle  

Som planmyndighet og samfunnsutviklere har kommuner og fylkeskommuner viktige roller i omleggingen til nullutslipp. Veilederen vil blant annet kunne bidra til å effektivisere saksbehandlingen i plan- og byggesaker for etablering av infrastruktur. 

- Jeg vil berømme Osloregionen og Østlandssamarbeidet med et fremtidsrettet prosjekt for grønne transportløsninger. Vi er helt avhengige av kommunene og fylkeskommunene dersom vi skal lykkes med å ta ned utslippene fra transport med 50% innen 2030, avslutter Noresjø.  

Hvem er partene? 

Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom Oslo Kommune, Viken Fylkeskommune, Innlandet Fylkeskommune og Vestfold og Telemark fylkeskommune om å bidra til å utvikle Østlandet som en bærekraftig og konkurransedyktig region i Europa. 

Osloregionen IPR er et strategisk samarbeid som består av 64 kommuner inkludert Oslo Kommune, og jobber for at hele hovedstadsregionen skal være en bærekraftig og internasjonalt konkurransedyktig region. 

 

Mer om samarbeidet og oppstarten kan leses her og her