Samferdselsdepartementet sender forslag fra EU-kommisjonen på høring

Publisert

EU-kommisjonen kom i februar med forslag til endring av krav til redusert CO2-utslipp fra nye tunge kjøretøy. Samferdselsdepartementet ønsker å få innspill fra norske aktører på forslaget og sender det nå på høring. Høringsfristen er satt til 21. april.

EU-kommisjonen kom 14. februar med et forslag til endring av krav til reduserte CO2-utslipp fra nye tunge kjøretøy. EUs mål om utslippsreduksjon er på 45 prosent i 2030, sammenlignet med 2019, 65 prosent i 2035 og 90 prosent fra 2040. Fra 2030 skal i utgangspunktet alle nye bybusser være nullutslippskjøretøy.

Forslaget fra EU-kommisjonen har tre formål:

  1. Redusere CO2-utslipp fra kjøretøy. Det pekes på at handling må gjøres tidlig ettersom det tar tid før nye regler får effekt.
  2. Bidra til at transportindustrien får tilgang til mer effektive kjøretøy ved å stimulere produksjon av null- og lavutslippskjøretøy.
  3. Styrke industrien i EU ved å lede investeringer til nullutslippsteknologi

Mindre offensive enn Norge

I slutten av februar var samferdselsminister Jon Ivar Nygård på et uoffisielt ministermøte i Stockholm for å blant annet diskutere de nye utslippskravene fra veitransporten.

– Skal vi redusere klimagassutsleppa, er godt samarbeid mellom europeiske land særlig viktig. I samferdselssektoren er potensialet for klimakutt størst i veitrafikken. Vi er derfor positive til at EU nå også tar initiativ til å gjøre tungtransporten grønn. Men det er nødvendig med høyere fart i klimakampen. Vi er i verdenstoppen i bruk av elbil, og har selvsagt høye ambisjoner når det gjelder klimavennlig tungtrafikk også, sa Nygård i forkant av møtet.

‒ Jeg er positiv til at EU går inn for at alle nye biler og bybusser i Europa skal være utslippsfrie om drøyt 10 år. Men forslaget om 90 prosent utslippsreduksjon for tungtransporten fra 2040 er ikke offensivt nok for oss, fortsatte ministeren.

Norge har allerede ambisiøse mål om nullutslipp fra alle kjøretøy, som ble presentert i Nasjonal transportplan.

  • Nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025.
  • Nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025.
  • Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy.
  • Innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentrene være tilnærmet nullutslipp.

– Alle nye tunge kjøretøy i Norge bør være nullutslipp fra 2040. Dette er mer ambisiøst enn det EU-kommisjonen nå har foreslått. Samtidig er vi avhengige av at flere land drar i samme retning for å løse globale utfordringer. Et felles europeisk regelverk for utfasing av fossilbiler vil forsterke teknologiutviklingen for tunge kjøretøy, og også bidra til at Norge kan nå egne nasjonale mål og forpliktelser. Jeg er derfor glad for at EU-kommisjonen foreslår disse kravene, sier Nygård.

Ber om innspill

Samferdselsdepartementet ber om høringsinstansenes kommentarer til EU-kommisjonens forslag, samt innspill til hvordan norske myndigheter skal arbeide med forslaget. På grunnlag av høringen vil departementet utarbeide en foreløpig norsk posisjon. 

Samferdselsdepartementet oppfordrer også norske aktører til å også sende inn sine innspill direkte til EU-kommisjonens høring.

Hele forslaget fra EU-kommisjonen kan leses her. Høringen fra departementet finner man her. 

Svarfrist er satt til 21. april 2023.