Muntlig høring på Stortinget om NTP 2025-2036

Les GLPs muntlige høringsinnspill til Transport- og kommunikasjonskomiteen 11. april.

 Høring om NTP – torsdag 11.april 2024

Takk for muligheten til å delta. Jeg heter Ingelin Noresjø, og leder Grønt Landtransportprogram. Jeg har med meg Thor Morten Wangen, og vi representerer over 70 partnerbedrifter fra hele verdikjeden innen transport i tillegg til 42 medlemmer og observatører.

Klimadebatten er i endring. Den har blitt vanskeligere. Færre tror på at vi gjør det rette i klimapolitikken. For å opprettholde omstillingen til det grønne skiftet, er vi er avhengig av legitimitet. Derfor mener vi at politikken må prioritere de løsningene som både gjør arbeidshverdagen enklere og lønnsom, og bidrar til utslippskutt. Transportsektoren kan gjøre dette.

Transportsektoren er Norges største utslippssektor og tungtransporten utgjør alene 10 prosent av utslippene.

Som Miljødirektoratet la fram i går – og som våre egne beregninger bekrefter – ser vi at det ikke er mulig å nå klimamålene for transport innen 2030. Men med rette tiltak vil det være mulig før 2035. Og vi kan melde om at omstillingen skjer i eskalerende fart.

Jeg kan nevne:

- Det planlegges ladeinfrastruktur over hele landet

- Det etableres hjemmelading over hele landet

- Det planlegges et nettverk for fyllestasjoner for biogass i omtrent hele Norge

- Hydrogen er på full fart fremover – se bare på nyheten fra MAN sist mandag, som varsler levering av 100 hydrogenlastebiler til Norge i 25-26.

- Verdikjeden for hydrogen er i ferd med å skyte fart

- Det er stor etterspørsel eter biogass til tungtransporten.

 

Poenget er: Vi må fortsette med det vi allerede gjør og det som er nevnt i NTP, inkludert tungbilsatsning og bompengefritak. For det funker!

Men i tillegg må vi sette inn flere gir.

Syv ting som egner seg som merknader i NTP:

  1. Det mangler biogass. Vi er bekymret for at det allerede i 2024 vil være for lite biogass. Hvordan skal vi få opp produksjonen i Norge? Dette bør transportkomiteen være opptatt av.
  2. Det bør vurderes om ladeinfrastruktur for tyngre kjøretøy bør prioriteres som kritisk infrastruktur. I og med at det er for lite strøm tilgjengelig.
  3. Differansekontrakter for hydrogen
  4. Det må planlegges for fylle- og lademuligheter på ikke bare på rasteplasser, men på havner, ferjekaier, jernbaneterminaler og industriparker.
  5. Det må vurderes en utforming av effektleddet som er tilpasset lading av tunge biler, slik at det ikke blir grådig dyrt for hver kilowattime som brukes.
  6. CO2 avgiften må fortsatt opp og veibruksavgiften må ikke ned.
  7. Lastebiler kan bidra til fleksibel utnytelse av strømnettet.

Tiltakene vil har pekt på er ikke umulige å få til. Mange av dem er heller ikke kontroversielle. Det bør derfor være politisk mulig å få til! Bransjen er klare for å omstille seg.

Takk for oppmerksomheten.