Regjeringens budsjettenighet med SV er et steg i riktig klimaretning
Gårsdagens budsjettenighet mellom AP/SP og SV vil bidra positivt til å få ned utslippene i tungtransporten, sier Ingelin Noresjø.
Gårsdagens budsjettenighet mellom AP/SP og SV vil bidra positivt til å få ned utslippene i tungtransporten, sier Ingelin Noresjø.
Etter flere uker med forhandlinger ble regjeringen til slutt enig med SV om budsjettet for 2024. I følge Noresjø er det særlig verdt å merke seg økning på 285 millioner til støtteordninger for nullutslippslastebiler gjennom Enova.
-Det er gledelig å se at regjeringen prioriterer utslippskutt i tungtransporten. Transportsektoren er Norges største utslippssektor og tungtransporten utgjør nesten 10 prosent av Norges totale utslipp. Når regjeringen nå har bestemt seg for å styrke støtteordningene for tunge nullutslippskjøretøy og hjemmelading, vil det bidra positivt til grønn transportomstilling, sier hun.
Noresjø er også fornøyd med at biogass for første gang nevnes i sammenheng med nullutslipp.
-Vi har jobbet målrettet for at biogass skal sammenstilles med el og hydrogen. Det er derfor flott at regjeringen og SV nå anerkjenner biogass som en viktig løsning for transportsektoren, når de samtidig setter et sterkt mål om at alle nye tunge kjøretøy skal være el eller biogass i 2030. Vi når ikke klimamålene om vi ikke satser på flere løsninger samtidig, og jeg minner om at vi trenger en kombinasjon av el, hydrogen, biogass og biodrivstoff, sier hun.
Manglende støtte til programmer for utslippskutt
Noresjø synes derimot det er synd at regjeringen ikke prioriterte økt støtte til programmer som GLP og Grønn luftfart.
-En investering i programmene som jobber for utslippskutt i transportsektoren, ville gitt høy avkastning for en billig penge. Samtidig er jeg veldig fornøyd med at både KrF og Høyre foreslo økt støtte til GLP i sine alternative budsjett, sier hun.