SINTEF styrer hydrogenprosjekt med 150 hydrogenlastebiler

Publisert

H2Accelerate Trucks er et partnerskap som involverer de største lastebilprodusentene i verden. Sammen med energiselskaper og forskningsmiljøer har de nå fått tildelt EU-støtte på 30 millioner euro. Prosjektet skal få fart på hydrogen som nullutslippsdrivstoff for tungtransport, og skal på sikt gi hydrogenkorridorer mellom Skandinavia og Nord-Italia.

Samkjørt teknologiutvikling

Et viktig mål med prosjektet er at teknologiutviklingen skal samkjøres. På den ene siden skal hydrogenstasjonene bygges ut, og på den andre siden handler det om å få i gang produksjonen av hydrogenlastebiler. 

Det skal bygges åtte høykapasitetsstasjoner for fylling, og det skal bygges 150 lastebiler med brenselscelleteknologi. De 150 lastebilene skal tas i bruk av utvalgte transportselskaper som er kunder av Volvo, Mercedes og Iveco. De åtte hydrogentasjonene skal plasseres langs strekninger som lastebilene skal betjene, i korridorer mellom Skandinavia og Nord-Italia. På lengre sikt skal minst 20 stasjoner bygges med støtte fra den tyske staten gjennom IPCEI-ordningen (Important Projects of Common European Interest). 

- Ambisjonen er korridorer helt til Norge, men dette blir neste steg. Vi har en «høna og egget»-problemstilling her, der det ene må være på plass før det andre kan fungere. Prosjektets mål er at det skal vise at dette går bra i Europa. Da er det lettere å vise at vi kan få til dette i Norge også, sier Kyrre Sundseth, forskningsleder i SINTEF. 

Viktig prosjekt på veien mot nullutslipp

– Dette prosjektet gir anledning for å samkjøre teknologiutviklingen til disse toppmoderne lastebilene og utbygging av infrastrukturen for dermed å innfri klimaambisjonene til utallige europeiske virksomheter som ønsker å frakte varene sine uten utslipp. Prosjektet skal legge grunnlaget for oppskalering av produksjonskapasiteten til tusenvis av lastebiler per år. Den betydelige skalaen gjør H2Accelerate Trucks til en game changer. Slike prosjekter er avgjørende for å nå nullutslipp tidsnok, sier Steffen Møller-Holst, markedsdirektør i SINTEF og styreleder i Norsk Hydrogenforum. 

Her og her kan du lese mer om prosjektet.