Webinar om ny Nasjonal transportplan 2025-2036

9. april inviterte GLP politikere og interesseorganisasjoner til webinar om ny NTP.

Ingelin Noresjø, daglig leder i Grønt Landtransportprogram, innleder webinaret med å gi en kort introduksjon av dagens program.

Deretter introduserte hun statssekretær i samferdselsdepartementet Bent-Joacim Benzten (Sp).

Prioriteter tunge kjøretøy med tungbilpakke

Bentzen startet med å si at det overordnede målet for neste NTP er å ta vare på det vi har. Det betyr at vi går bort fra store investeringer til drift og vedlikehold. Samtidig ønsker regjeringen å satse på grønn omstilling for tungtransporten. Regjeringen mener blant annet at vi må lære av suksessen fra elbiler og overføre suksessen til tyngre kjøretøy. Det betyr å satse på utbygging av døgnhvileplasser og bygge ladeinfrastruktur. Regjeringen har derfor satt av 3,7 mrd. til en egen ladepakke for tunge kjøretøy. Bentzen kunne love at dette var friske penger.

Noresjø ga deretter en gjennomgang av hvordan GLP ser på NTP. Det er særlig seks områder GLP mener er viktig å belyse:

  • Tungbilpakke på 3,7 mrd. kroner
  • Biogass anerkjennes
  • Hydrogen nedprioriteres
  • Økt CO2- og veibruksavgift
  • Bompengefritak for nullutslippskjøretøy frem mot 2030
  • Omsetningskrav for biodrivstoff

Politikersamtale

Deretter fulgte panelsamtale med Jone Blikra (Ap), Bent-Joacim Bentzen, Geir Iversen (Sp), Erlend Larsen (H) og Mona Fagerås (SV).

Erlend Larsen fra Høyre var først ut. Han understreket viktigheten av et godt veinett som får ned drivstofforbruket og at vi burde få opp produksjonen av biogass.

Mona Fagerås fra SV var derimot litt skuffet over regjeringens satsing. Hun etterspurte flere tiltak for å nå målene i 2030. Av positive tiltak trakk Fagerås frem satsing på tunge lastebiler som SV hadde fått gjennomslag for allerede i statsbudsjettet for 2024.

Regjeringen forstår alvoret

Jone Blikra fra Ap mente regjeringen forstod klimaalvoret og at transportsektoren er viktig for å få til omstilling og utslippskutt. Blikra var også opptatt av å trekke frem mulighetene fra biogass og hydrogen.

Geir Iversen var godt fornøyd med tungbilpakken på 3,7 mrd. og mente det var nødvendig med parallelle løp for både veger og tunneler sammen med utbygging av ladeinfrastruktur.

NLF og Zero savnet tydelighet

Webinaret ble rundet av med Ingvild Kilen Rørholt, transportansvarlig i Zero og Terje Mentzoni, viseadm. dir. i Norges Lastebileierforbund (NLF). De etterspurte begge en mer offensiv plan. Særlig for lastebilene. Rørholt mente klima burde være rammen for alt, og derfor blitt løftet enda høyere. Mentzoni skulle på sin side gjerne sett tydeligere signaler. Han minnet om at NTP er en plan og syntes regjeringen planer for døgnhvileplasser var uklare. Målet regjeringen har satt i NTP om 80-90 døgnhvileplasser er allerede syv år fra sent ute. Mentzoni etterspurte sterkere signaler for hvordan dette målet er tenkt.

Ingelin Noresjø og Bent-Joacim Bentzen i NLF sine lokaler

Se webinaret i opptak her: Grønt Landtransportprogram (lkdrift.no)