Enova lanserer ny støtteordning for tunge kjøretøy

- Vi mener det er mye bra i den nye ordningen, samtidig kunne Enova lyttet bedre til bransjen, sier Ingelin Noresjø leder i GLP.

Viktig løft for hydrogenkjøretøy

16. november sendte GLP sitt høringsinnspill til Enovas nye støtteprogram for tunge kjøretøy. Denne uken lanserte Enova den nye ordningen. Som forventet inkluderer ordningen et løft for hydrogenkjøretøy. Av tiltakene i det nye programmet har Enova innført en competitive readiness index (CRI) som tar hensyn til kjøretøyenes modenhet. Det betyr i praksis at hydrogenkjøretøy er rangert som mindre markedsmodent enn elektriske og gir hydrogenkjøretøy en fordel.

- Den nye støtteordningen er et viktig steg for å løfte hydrogenkjøretøy på markedet. Samtidig mener vi det er uheldig at hydrogenkjøretøy og elektriske kjøretøy konkurrerer mot hverandre. I vårt innspill la vi vekt på at elektrisitet og hydrogen burde vært skilt ut i to ulike konkurranser. Det virker ikke som at Enova har lyttet til dette, sier Noresjø.

Hun utdyper

- Det er uheldig å sette de ulike drivlinjene opp mot hverandre i samme konkurranse. Hydrogen og batterielektrisk skal være komplementerende for veien mot klimamålene, men slik det er satt opp i dag er vi redd de ender med å konkurrere utfra hvilke drivlinjer som oppnår mest støtte uavhengig av hvilken teknologi som er best egnet.

Ingelin Noresjø i GLP

Støttegraden bør holdes fast

Noresjø mener videre at støttegraden bør holdes fast, istedenfor at det åpnes for konkurranse. Det vil gi lastebileiere større forutsigbarhet.

- Vi er bekymret for at konkurranseordningen vil redusere antall søknader ved at kun de store selskapene har ressurser til å søke. Det ville vært bedre å holde støttegraden fast og heller latt selskapene konkurrere på andre kriterier. Alternativt kunne støttegraden blitt differensiert mellom store, mellomstore og små aktører, sier hun.

Inndeling av kjøretøy etter avgiftskoder er ikke treffende

GLP har anbefalt at Enova ikke deler inn kjøretøy etter avgiftskoder og heller forholder seg til vekttabeller i forskrift om bruk av kjøretøy på vei. Inndeling burde gjøres i samarbeid med lastebilprodusentene og vært forankret i bransjen.

-Så det er flere ting Enova kunne justert i sin endelige modell. Vi håper det er rom for evaluering og justering av modellen når den har fungert en tid. GLP bidrar gjerne til å samle relevante aktører for det, avslutter hun.

Les mer om Enovas støtteordning for tunge kjøretøy her.