Vi møtte Sveriges svar på GLP

Publisert

Grønt landtransportprogram var på plass da vår svenske "søsterorganisasjon" 2030-sekretariatet samlet sine partnere for å addressere transportbransjens grønne omstilling under eComExpo Summit i Gøteborg.

2030-sekretariatet var en av arrangørene bak eComExpo Summit i Gøteborg, en konferanse som samler representanter for transport- og energibransjen for diskusjoner om hvordan møte de store klimautfordringene. Sammen skal de levere konkrete forslag til svenske politikere. 

- Dette fikser ikke regjeringen selv

Det var gjennomgangstonen når GLPs svenske «søsterorganisasjon» samlet sine partnere for en fot i bakken i Gøteborg 2. desember. Konferansen i regi av 2030-sekretariatet fokuserte på hva som er gjort og hva som må gjøres skal 2030 målene nås. Gitt dagens politikk ser det ikke ut til at dette er innen rekkevidde. Det må til mer kraft og mer samhandling var oppsummeringen.

- Mulighetene og utfordringene i Sverige er nokså like de vi har i Norge. Gode naturgitte ressurser, men likevel utfordringer med kapasitet, infrastruktur og nettilgang. Sett med norske øyne var det kanskje litt merkelig at det ikke var mer optimisme all den tid den svenske regjeringen går inn og støtter bygging av infrastruktur i størrelsesorden 1.5 milliarder. Uansett – konklusjonen var at økt samarbeid på tvers av sektorer og verdikjeder må til skal målene nås. Regjeringen vil ikke klare dette selv. Erfaringsutveksling over landegrensene er heller ikke dumt. GLP og 2030-sekretariatet har også mye å snakke om fremover, sier GLP's representant på stedet, Per Harbø.  

2030-sekretariatet - Sveriges svar på Grønt landtransportprogram 

2030-sekretariatet samler samarbeidspartnere på de områdene som må endres for at klimamålene innen transport skal nås. På lik linje med Norge har Sverige ambisiøse klimamål - innen 2030 skal klimabelastningen fra Sveriges transportsektor ha redusert med 70 prosent sammenlignet med 2010. På 2030 Miljøbarometern følges indikatorene fortløpende for å gi en prognose på hvorvidt Sverige vil klare dette. Barometeret viser at Sveriges transportsektor som en helhet har en måloppnåelse på 38 prosent, med 7 år igjen på å omstille de resterende 62 prosent. 

Med mål om å aksellerere omstillingen i transportsektoren, setter 2030-sekretariatet lupen over hele verdikjeden, da utslippene fra kjøretøy avhenger av både "Bilen, Brenselet og Beteendet": hvor drivstoffslukende bilene er, hvor stor andel av drivstoffet som er fornybart, og hvor lenge bilene kjøres. 

 

Grønt landtransportprograms Per Harbø møtte 2030-sekretariatets Agnes Bondelid under eComExpo Summit i Gøteborg. 

 

Les mer

Kontakt oss om programmet
Organisering
Forside