Hydrogen i tungtransport - prosjektmøte for pilot H2 Truck

Publisert

Pilotprosjektet H2 Truck har målsetting å få de første 100+ hydrogendrevne lastebilene på veien i Osloregionen, med tilhørende infrastruktur. Forrige uke samlet partnerne seg for sitt første fysiske prosjektmøte om hydrogen i tungtransport med spennende innlegg og gode diskusjoner.

Evig Grønn og Grønt landtransportprogram inviterte partnere i H2 Truck-prosjektet og medlemmer og partnere i GLP til et felles møte om hydrogen i tungtransport.

Møtet ga en status for utvikling og distribuering av hydrogenlastebiler, samt om hva som skjer i verdikjeden for øvrig. I tillegg ble det presentert en modell for beregning av totale eierskapskostnader og det ble diskutert virkemidler for infrastruktur og kjøretøy for hydrogen.

Hva er prosjekt H2 Truck?

Prosjektet H2 Truck har som målsetting å få hydrogenlastebiler på norske veier. Prosjektet samler 9 av de mest sentrale transportaktørene i Norge, blant andre Bama, Coop, DB Schenker, Posten Norge, PostNord og Rema 1000. I tillegg deltar aktører fra hele verdikjeden, samt FoU, organisasjoner og fylkeskommuner. Jan Carsten Gjerløw i Evig Grønn er prosjektleder.

Hydrogenlastebilene er nå på vei inn på det europeiske markedet. ASKO tok som en av verdens første i bruk 4 hydrogenlastebiler fra Scania i 2020 som brukes til distribusjon av matvarer i Midt-Norge. I Sveits har flere aktører gått sammen om å ta i bruk Hyundai hydrogenlastebiler. De første 50 er i bruk og målet har vært å ha 1.000 i drift i løpet av 2023.

Veitransport står for 17% av de norske klimagassutslippene. Tungtransporten er den vanskeligste å redusere utslippene fra. Norske aktører i transportbransjen har satt seg ambisiøse klimamål, og H2 Truck skal bidra til at disse nås gjennom en omstilling til utslippsfri transport.

Prosjektets delmål:

  • Øke kompetansen i verdikjeden og mobilisere flere transportbrukere
  • Posisjonering av Norge overfor lastebilprodusenter
  • Arbeide for å bedre rammevilkår for utslippsfri tungtransport
  • Legge grunnlaget for utrulling av hydrogenlastebiler i stor skala i Norge
  • Koordinere med nasjonale regioner og internasjonale initiativ for bruk av hydrogen i korridorer
  • Bidra til lokal og nasjonal verdiskaping

Les mer om H2 Truck her 

Hydrogenlastebiler på norske veier

Og det er ting på gang i lastebilbransjen. Hydrogen som drivstoff utforskes både av Scania som er markedsledende lastebil-leverandør i Norge, og av nest største leverandør i Norge, Volvo. Også Toyota satser på hydrogen: 

- Toyota har vært ledende på hybrid og nå ønsker vi å ta en tilsvarende ledende rolle innen hydrogen, sier Espen Olsen fra Toyota.

I tiden fremover vil man dermed kunne se hydrogendrevne lastebiler også på norske veier. Blant annet har ASKO gått til innkjøp av hydrogendrevne trekkvogner fra Scania med en rekkevidde opp mot 900 km. 

ASKO har som mål å halvere klimautslippene frem mot 2025, og nærme seg klimanøytral i 2030. En del av bærekraft-strategien er å ta i bruk både elektriske og hydrogen-drevene lastebiler. ASKO har i dag 700 lastebiler på veien, 3000 ansatte, 16.000 kunder og 13 lagre. ASKOs klimavennlige bilpark består per nå av 70 batterielektriske lastebiler og 43 biogass-lastebiler. I tillegg er de også et foregangsselskap på hydrogen i kraft av anskaffelsen av 4 hydrogenlastebiler i 2020 og 2 nye som skal leveres i 2024. ASKOs hydrogenbiler er levert av Scania, der man har valget mellom en distribusjonsbil eller en semi. Hydrogenet til bilene framstilles lokalt, med energi fra 9000 kvadratmeter solceller på taket til hos ASKO MIDT-NORGE. 

Hva er totale eierskapskostnader?

Hydrogen har svært høy energitetthet per vektenhet, det kan lages uten klimagassutslipp og slipper kun ut rent vann ved bruk. Hydrogen er derfor en svært god energibærer der batterier blir for tunge, for dyre eller der ladeinfrastruktur er for kostbart å bygge ut. Hydrogen egner seg godt for langdistansetransport på vei (lastebiler, regionbusser), i større skip, innen jernbanen og i fly. Den største begrensningen for større vekst i transportsektoren er lav tilgjengelighet på hydrogen som drivstoff. Derfor har det de senere årene vært økt fokus på etablering av infrastruktur for å produsere og distribuere hydrogen i Norge. På møtet presenterte Norsk Hydrogenforum og ZERO et forslag til virkemidler for hydrogen til tungtransport som det vil arbeides videre med etter sommeren, blant annet i lys av Stortingets vedtak i behandlingen av energimeldingen, hvor regjeringen anmodes om å utrede hvordan en helhetlig infrastruktur for hydrogen kan etableres i et samspill mellom  offentlige og private aktører.

For å trekke den fulle nytte av hydrogen som energibærer, må hydrogenproduksjon vurderes som en integrert del av det øvrige energisystemet. Dette er forskningsutfordringer vi jobber mye med i SINTEF, skriver SINTEF på sine nettsider. På møtet ble også hydrogensatsing i andre sektorer som maritim transport og industri belyst, blant annet av Statkraft som er engasjert i en rekke prosjekter i de ulike segmentene flere steder i Norge.

På prosjektmøtet presenterte SINTEF en modell for TCO (Total Cost of Ownership) der lastebiler med el, hydrogen og biogass som drivstoff sammenlignes med dieselalternativet. Dette er en modell som H2 Truck-prosjektet nå arbeider for å gjøre tilgjengelig for alle transportaktører.

 

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside