Hele landtransportens verdikjede samlet til Stormøte

Publisert

Panelsamtale: f.v. Programleder i GLP Ingelin Noresjø, Direktør i Miljødirektoratet Ellen Hambro, områdedirektør FID i KS Kristin Weidemann Wieland, leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Erling Sande, administerendedirektør i NHO Ole Erik Almlid, og direktør for økonomi og virksomhetsstyring i Statens vegvesen Ove Myrvåg.

Hele landtransportens verdikjede var representert da Grønt landtransportprogram samlet sine medlemsorganisasjoner, partnerbedrifter, og observatører fra offentlig virksomhet til Stormøte på Næringslivets Hus i Oslo.

- I salen er 130 personer samlet med ett felles mål – utslippene fra transportsektoren i Norge skal halveres innen 2030, samtidig som at vi skal sikre lønnsomhet og verdiskapning i næringen. Og her ikke sitter nøkkelpersonene for å få det til, innledet programleder i Grønt landtransportprogram Ingelin Noresjø onsdagens Stormøte.  

Regjeringen har lagt lista og offentlig sektor og næringsliv bretter opp ermene. Men er det samsvar mellom ambisjoner og virkelighet? Den rådende oppfatningen til politikere og næringslivstopper fra scenen under Stormøte er at «vi er på rett vei, men det går ikke fort nok». Utbygging av strømnettet, lade- og fylle-infrastruktur, økning i kraftproduksjonen, og forutsigbare politiske rammevilkår ble utnevnt som nøkkelpunkter for få næringstransporten på land over på klimateknologi i løpet av de neste årene.  

Deltakerne fikk høre fra politikere, toppledere, bransjeeksperter, analytikere og transportsektoren selv. Ikke minst var det knyttet stor spenning til de nye analysene og et nytt kunnskapsgrunnlag som skulle presenteres.  

- GLP er en viktig arena  

Leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Erling Sande (Sp) omtalte Grønt landtransportprogram som en viktig arena da den grønne omstillingen av tungtransporten påvirker og avhenger av flere sektorer. Blant annet må planleggingen av strømnettet harmonere med den strategiske planleggingen Regjeringen har for overgangen til grønn transport. 

- Grønt landtransportprogram handler om samarbeid. Det vi kan få til i lag, fra politisk side i samspill med næringslivet med transportørene, er der den store gevinsten kan ligge, både for hovedoppgaven som er å få ned klimagassutslippene, men også for muligheten for teknologiutvikling, verdiskaping, arbeidsplasser og aktivitet, sier Sande.  

I den gjeldende Nasjonal Transportplan er det satt mål om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp fra 2025, alle nye tunge varebiler og 50 prosent av lastebilene skal være nullutslipp i 2030, i tillegg til ambisjonen om nullutslipp i alle store norske byer innen 2030. Regjeringens ladestrategi inneholder flere tiltak for iverksettes for å klare å nå myndighetenes ambisiøse klimamål. Det skal sikres at det fortsatt er vekst i det offentlige ladetilbudet til lette biler og at man kommer i gang med et offentlig ladetilbud for tunge biler.  

- Vi har det travelt  

 Tidspress og hardt arbeid vil prege prosessen med å nå klimamålene og samtidig beholde arbeidsplassene, sa NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid. 

 -Grønt landtransportprogram er et viktig bidrag i så måte, og programmet blir lyttet til av myndighetene, sier Almlid.    

Oppgaven er enorm - vi er på rett vei, men den grønne omstillingstakten må betydelig opp. NHO har gitt blant andre DNV i oppdrag å utarbeide et forecast, som viser at Norge, per i dag som en helhet, ligger an til et utslippskutt på 24 prosent og ikke 50 prosent som er målsettingen til norske myndigheter.  

Et sentralt spørsmål er hvorvidt Norge har nok produksjon av fornybar energi til å støtte opp under overgangen til klimavennlige løsninger. THEMA Consulting har beregnet at dersom Norge skal nå målene innen 2030, så trenger vi en produksjonsøkning på 55 TWH fornybar kraft. 

-Dette er noe av det aller mest komplekse vi jobber med, da det er så mye som skal på plass samtidig. Det er derfor det er så viktig at myndighetene samarbeider med næringslivet, sier Almlid.  

Så lykkes vi? «Vi har ikke noe valg. Vi må få det til, og derfor lykke til, til oss alle sammen» avsluttet Almlid.  

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside