Vi har blitt lyttet til

Publisert

Det var store forventninger da Samferdselsdepartementet på torsdag la frem den nasjonale ladestrategien som skal sikre veitransporten et godt utbygd ladenettverk. Grønt landtransportprogram gjenkjenner mange av sine innspill i strategien og har dermed fått store gjennomslag på vegne av næringen.

- For å nå våre nasjonale mål og internasjonale forpliktelser må utslippene fra transport reduseres, innleder Samferdselsdepartementet sin etterlengtede ladestrategi som ble fremlagt på torsdag. 

Strategien varsler om at det skal bli enklere å lade fremover, og konkretiserer hva regjeringen vil gjøre for å videreutvikle den nasjonale ladeinfrastrukturen for elektriske kjøretøy.

Møter transportnæringens behov 

Det legges vekt på brukervennlighet i ladetilbudet, med mål om å enkelt få informasjon om hvor det finnes tilgjengelige ladere, om de er i drift, og om de er opptatt eller ledige. Videre bør det være mulig å booke lading, med en standardisert betalingsløsning, og på en enkel måte få oversikt over kostnader og sammenlinke priser. Knapphet på arealer blir også addressert, der det tydelig fastsettes at kommunene har et betydelig ansvar for å sette av tilstrekkelig arealer til ladeinfrastruktur i sine arealplaner. 

- Regjeringen har tatt inn over seg transportnæringens behov. Jeg kan nevne økonomiske støtteordninger, arealtilgang, enkle betalingsløsninger, datainnsamling og køsystem. Ladestrategien er virkelig god og GLP er fornøyd med resultatet av denne etterlengtede strategien. Vi opplever å ha fått store gjennomslag, sier programleder i Grønt landtransportprogram Ingelin Noresjø. 

Programleder i Grønt landstransportprogram Ingelin Noresjø er godt fornøyd med regjeringens ladestrategi som ble fremlagt torsdag.

Reduserer risiko

Tilrettelegging av strategien skjer gjennom Enova, Statens Vegvesen og Nye Veier.

- Statens Vegvesen, Nye Veier og Enova får klare oppgaver gjennom ladestrategien. De skal sørge for at «høna og egget»-problematikken ikke lenger hindrer transportnæringen i å investere i elkjøretøy. Dette er bra og reduserer risiko i bransjen, sier Noresjø. 

- Mot sommeren skal Vegvesnet legge fram en plan for offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner. GLP samarbeider med SVV om kunnskapsgrunnlaget for dette, og gir dermed et viktig bidrag i det videre arbeidet, fortsetter Noresjø. 

Kommer samtidig som støtteordning for lading av tunge biler 

Enova skal være statens virkemiddel for å støtte etablering av ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy i en tidlig fase der det er behov for offentlig støtte og der utviklingen ikke vil skje på kommersielle vilkår. Samme dag som ladestrategien ble offentliggjort kom Enova med en støtteordning for bedriftslading for tunge kjøretøy.

- Enova har samtidig lagt fram sin støtteordning for depotlading for tunge biler. Her har GLP gitt innspill gjennom våre partnerbedrifter direkte til Enova og hatt god kontakt underveis. At støtteordningen kommer nå, viser at regjeringen mener alvor og at innsatsen er godt koordinert, sier Noresjø. 

Hvordan sikre tilstrekkelig nettkapasitet?

Grønt landtransportprogram etterspør imidlertid en plan for hvordan vi skal sikre nok strøm: 

- Det som mangler i ladestrategien er en klar plan på hvordan tilstrekkelig nettkapasitet skal sikres. Det vil behøves mye strøm! Men jeg forventer at dette kommer tydeligere frem under regjeringens behandling av strømnettutvalgets NOU «Nett i tide».

Som en helhet ser Noresjø svært positivt på regjeringens ladestrategi:  

- Sammenlagt lover dette godt for elektrifiseringen av transportbransjen, avslutter Noresjø. 

 

Les mer

Kontakt oss om programmet
Organisering
Forside