Pilotprosjekt: Forsering av produksjon og distribusjon av biogass til veitransport og anlegg​

Teknologien er moden - det er god tilgang på biogass-kjøretøy i Norge. Grønt landtransportprogram starter nå sitt andre prosjekt med mål om å forsere produksjon og distribusjon av biogass til veitransport og anlegg med Ahlsell som piloteier.

Teknologien for produksjon og distribusjon av biogass anses i dag som moden. Markedet derimot, dvs. transportkjøpere og transportselskaper, mangler volum og flatedekning for å ta teknologien i bruk i stor skala. Gjennom sitt andre pilotprosjekt vil Grønt landtransportprogram, med Ahlsell i spissen, forsere produksjon og distribusjon av biogass til veitransport og anlegg.

Prosjektet må overvinne flere barrierer, blant annet er dagens biogass-produksjon for liten med sine planlagte 400 GWh + 200 GWh til drivstoff. Dessuten finnes det i dag fyllestasjoner for biogass kun på Østlandet og Vestlandet samt en i Trøndelag. Det er bare fire stasjoner for flytende biogass, henholdsvis i Sandefjord, Svinesund, Furuset og Trondheim. I tillegg er det merkostnader forbundet med eierskap og drift av et biogasskjøretøy.

En markedsundersøkelse innhentet høsten 2020 tyder imidlertid på at det er et stort markedspotensial for biogassdrevne kjøretøy. Basert på en kartlegging av de største norske transport-selskapene fremkom det en intensjon om å ta i bruk 2000 biogassdrevne kjøretøyer fram til 2025.

Spørsmål pilotprosjektet søker å belyse

Gjennom det to år lange pilotprosjektet for biogass ønsker Grønt landtransportprogram å belyse følgende spørsmål:

Er det mulig å oppnå stabil produksjon av biogass fram mot 2025? 2000-3000 nye kjøretøy i tillegg til 1300 eksisterende busser og lastebiler krever 800 GWh.

Vil distributørene etablere fyllestasjoner ved randsoner i byene i tråd med etterspørselen?

Vil vi kunne oppnå etablering av fyllestasjoner langs hovedvegnettet uten at det i samarbeid med virkemiddelapparatet kreves garantier for kjøretøyflåte knyttet til hver av dem?

Vil vi fortsatt oppnå bistand fra virkemiddelapparatet og lettelser i bompengesystemene inntil vi når kritisk masse?

Hvordan kan aktørene i verdikjeden og virkemiddelapparatet samarbeide for å oppnå en forsering?

 

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside