Landtransportens verdikjede samlet på Stormøte for å diskutere klimamål

Publisert

Panelsamtale: f.v. Programleder i GLP Ingelin Noresjø, Direktør i Miljødirektoratet Ellen Hambro, områdedirektør FID i KS Kristin Weidemann Wieland, leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Erling Sande, administerendedirektør i NHO Ole Erik Almlid, og direktør for økonomi og virksomhetsstyring i Statens vegvesen Ove Myrvåg.

Hele landtransportens verdikjede var representert da Grønt landtransportprogram samlet sine medlemsorganisasjoner, partnerbedrifter, og observatører fra offentlig virksomhet til Stormøte på Næringslivets Hus i Oslo.

Grønt landtransportprogram samlet representanter fra hele landtransportens verdikjede for å diskutere hvordan utslippene fra sektoren kan halveres innen 2030. Møtet, som fant sted på Næringslivets Hus i Oslo den 15. februar, inkluderte politikere, næringslivsledere, bransjeeksperter og transportsektoren selv.

Arrangementet ble sparket i gang med innlegg fra leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Erling Sande, administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid, direktør for økonomi og virksomhetsstyring i Statens vegvesen Ove Myrvåg, direktør i Miljødirektoratet Ellen Hambro, og områdedirektør FID i KS Kristin Weidemann Wieland, med en påfølgende panelsamtale ledet av konferansier og programleder i GLP Ingelin Noresjø.

Deltakerne diskuterte nødvendigheten av utbygging av strømnettet, lade- og fylle-infrastruktur, økning i kraftproduksjonen og forutsigbare politiske rammevilkår for å oppnå klimamålene for transport. Det var også stor spenning knyttet til nye analyser og et nytt kunnskapsgrunnlag som skulle presenteres. Blant annet ble nytt kunnskapsgrunnlag om stoppmønster for lastebilene, veileder for anskaffelse av grønn transport i offentlig og privat sektor, og en rykende fersk rapport om biogassmarkedet lansert. Vi fikk også høre om fremgangen i Grønt landtransportprogram sine tre aktive pilotprosjekter. 

Leder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Erling Sande, omtalte Grønt landtransportprogram som en viktig arena og et samlingspunkt da den grønne omstillingen av tungtransporten påvirker og avhenger av flere sektorer. NHOs administrerende direktør, Ole Erik Almlid, understreket at tidspress og hardt arbeid vil prege prosessen med å nå klimamålene for transport.

Det går i riktig retning, men omstillingstakten må økes betydelig

Regjeringen har satt mål om at alle nye lette varebiler skal være nullutslipp fra 2025, og at alle nye tunge varebiler, 75% av nye langdistansebusser, og 50 prosent av lastebilene skal være nullutslipp i 2030. Regjeringens ladestrategi inneholder flere tiltak for omstilling, blant annet ved å sikre fortsatt vekst i det offentlige ladetilbudet til lette biler og ved å igangsette et offentlig ladetilbud for tunge biler.

Selv om deltakerne på Stormøtet var samstemte i at utviklingen går i riktig retning, må den grønne omstillingstakten økes betydelig for å nå klimamålene. Et forecast fra DNV viser at Norge ligger an til et utslippskutt på 24 prosent og ikke 50 prosent som er målsettingen til norske myndigheter. Grønt landtransportprogram ble av flere innledere løftet frem som er et viktig bidrag i å oppnå klimamålene for transport.

 

 

Les mer

Kontakt oss om Grønt landtransportprogram
Om Grønt landtransportprogram
Forside