Last ned hele rapporten: Grønne elektriske verdikjeder
Norge er blant de landene i OECD som raskest taper andeler i internasjonale eksportmarkeder. I takt med at eksporten for olje og gass er ventet å synke haster det med å utvikle ny eksportrettet industri.
Derfor tok NHO initiativ til et bredt sammensatt prosjekt, «Grønne elektriske verdikjeder» der man har samlet nøkkelaktører for å identifisere verdikjeder og forretningsområder hvor det er sannsynlig at norsk næringsliv kan lykkes i stor skala.
– Til tross for at vi ligger foran i å ta i bruk elektrifisering i form av elektriske biler og ferger har vi ikke klart å skape arbeidsplasser og verdikjeder i Norge. Det er dette prosjektet handler om, sier konserndirektør i Hydro og president i NHO, Arvid Moss.
6 hovedområder er identifisert hvor norske aktører har særlige fortrinn:
- Globale fornybaraktører – innenfor alle fornybarteknologier
- Leverandørkjeden for havvind
- Batterier
- Hydrogen
- Maritim sektor
- Optimalisering av kraftsystemer og smart lading på vei
- Rogaland har veldig gode forutsetninger for å posisjonere seg innenfor alle disse områdene, sier Tone Grindland, regiondirektør i NHO Rogaland. – Det er snakk om store verdier. Estimatet ligger på minst 32 mrd. EUR i året innen 2030, men dette forutsetter at norske aktører satser og at myndighetene legger til rette.
16 partnere har bidratt i arbeidet: Agder Energi, BKK, Elkem, Enova, Equinor, Hafslund, E-CO, Havila, Hydro, IFE, Kongsberg Digital, NHO, Scania, SINTEF, Statkraft, Statnett og Veidekke. LO har deltatt som observatør.