Gjenbruk av lønnsdata forenkler pensjonsrapportering

Publisert

Skatteetaten foreslår at bedriftene skal kunne gjenbruke lønnsdata fra a-ordningen. Dette er en forenkling både for arbeidsgiver og pensjonsleverandør. Arbeidstakerne kan dessuten være sikrere på at de får riktig pensjonsinnbetaling.

De fleste norske bedrifter i privat sektor har innskuddspensjon. Bedrifter må i dag rapportere inn lønnsdata, startdato, sluttdato og deltidsprosent om sine ansatte både til a-ordningen og til leverandøren av tjenestepensjon.

Skatteetaten har levert en utredning på oppdrag fra Finansdepartementet der det foreslås å gjenbruke lønnsdata fra a-ordningen. Dette vil innebære en forenkling for arbeidsgiver og pensjonsleverandør, og arbeidstagerne kan bli sikrere på at de får riktig pensjonsinnbetaling. Med dette kan bedriftene slippe dobbeltrapportering, altså en viktig forenkling.

Utredningen foreslår også at man skal kunne bruke lønnsdata fra a-ordningen til å identifisere bedrifter som ikke oppfyller plikten til å ha en tjenestepensjonsordning for sine ansatte. Det vil gi Finanstilsynet mulighet til å identifisere bedrifter uten obligatorisk tjenestepensjon langt mer effektivt enn i dag.
NHO støtter forslaget, og synes det er svært positivt at man oppnår økt effektivisering ved å gjenbruke data som arbeidsgiver allerede har rapportert til Skatteetaten, og at det blir enklere å følge opp om arbeidsgivere etterlever sine pensjonsforpliktelser.

-Vi venter nå på Finansdepartementets videre oppfølging, og håper at forslaget blir gjennomført raskt, sier avdelingsdirektør for pensjon og forsikring i NHO, Kristin Diserud Mildal. 

Her kan du lese Skatteetatens utredning