Ansvarlig næringsliv, viktigere enn noen gang

Publisert

Anita Househam tar over stafettpinnen som NHOs representant I OECDs norske kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.

OECDs norske kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv er sammensatt av en representant fra en av NHOs medlemsbedrifter, en representant fra LO, og en representant fra sivilsamfunnet. OECDs kontaktpunkt ledes av lagdommer Frode Elgesem.

- Jeg ser frem til å være medlem av OECDs kontaktpunkt. Jeg har jo erfaring med kontaktpunktet da Telenor ble klaget inn. Det var en lærerik erfaring. I næringslivet står vi ofte overfor krevende saker, med mange dilemmaer, sier Anita Househam.

Etter seks år gir Celsias Cathrine Dehli stafettpinnen videre til Anita Househam fra NHO-medlemmet Statnett. Anita har nesten 20 års internasjonal erfaring med bærekraft og ansvarlig næringsliv og har tidligere hatt roller som menneskerettighetsdirektør i Telenor ASA og som senior manager i United Nations Global Compact's hovedkontor i New York. Hun har tidligere også jobbet med finanssektoren på ansvarlige investeringer, anstendig arbeid i tekstilsektoren og i internasjonal utvikling.

- Kontaktpunktet er viktig fordi kunnskap om retningslinjene vil kunne hjelpe bedriftene å håndtere krevende situasjoner både hjemme og ute. Min kjepphest har vært viktigheten av å spre kunnskap om hvilket fantastisk verktøy retningslinjene er sier Cathrine Dehli.

Tre tiår med vekst og globalisering har blitt avløst av økende geopolitisk uro. Stormakts-rivalisering, pandemi, angrepskrig i Europa og økt proteksjonisme har gitt mer usikkerhet og gjort hverdagen mer uforutsigbar for norske bedrifter. I dette bildet er en ansvarlig opptreden kanskje viktigere enn tidligere. OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper gir råd om hva hver enkelt bedrift bør vurdere ved etablering og handel.

- Retningslinjene representerer jo et omforent rammeverk som tydeliggjør ansvar og forventninger av næringslivet, samtidig som de tilbyr veiledning på hvordan vi kan oppfylle dette.  Men de gir selvsagt ikke alle svarene, og dermed er det spesielt viktig å kunne ha en dialog som fremmer erfaringsdeling og læring, med det formål å komme frem til gode løsninger, sier Househam.