NHO Nordland på SMB-turné fra Andøy i nord til Bindal i sør: – De er bærebjelken i økonomien vår

Publisert

Siste finpuss på programmet: Seniorrådgiver Anders Paulsen og regiondirektør Hans Christian Hansson har reiseruten så godt som klar. På søndag legger de ut på SMB-turné fra Andenes i nord til Bindal i sør.

NHO Nordland vil styrke rammevilkårene for små og mellomstore bedrifter (SMB) i regionen. Nå legger regiondirektør Hans Christian Hansson og seniorrådgiver Anders Paulsen ut på turné for å ta pulsen på hverdagen for en svært viktig gruppe medlemsbedrifter.

Startskuddet for roadshowet går allerede nå til helgen, når NHO-teamet setter seg i bilen på Andenes lengst nord i fylket. Reisen avsluttes i Brønnøysund og Bindal. 

– Blant de 2035 medlemsbedriftene i NHO Nordland har 65 prosent mindre enn ti ansatte. Det er avgjørende å ha førstehånds innsikt om situasjonen for disse virksomhetene. Hvilke behov har de, og hvordan kan vi i NHO hjelpe? sier regiondirektør Hansson. 

I løpet av uken vil NHO-teamet besøke en rekke bedrifter, snakke med kommuner og diskutere med politikere. 

Målet er å legge til rette for en enda tettere dialog med SMB-ene. De er på mange måter bærebjelken i økonomien vår her i Nordland. Vi ønsker å løfte dem frem og forstå enda bedre hvordan vi kan forenkle hverdagen deres, sier Anders Paulsen. 

Små og mellomstore bedrifter står for nær halvparten av den årlige verdiskapingen i Norge – nær 700 milliarder kroner, og er avgjørende for både lokal og nasjonal økonomi.  

De mindre bedriftene er av enorm betydning for at vi kan bo over hele det langstrakte landet vårt. De utgjør forskjellen mellom levende og fraflyttede samfunn. Dessuten er de små og mellomstore bedriftene viktige i et nettverk med større bedrifter, fordi de er essensielle underleverandører og samarbeidspartnere, sier Hansson. 

Asbjørn Myrlund, spesialrådgiver NHOs hovedkontor i Oslo, har et særlig ansvar for SMB-segmentet. Han varsler en enda sterkere satsning på disse bedriftene. 

– Selv om virksomhetene kanskje er små i størrelse, utgjør de i sum nær halvparten av de ansatte i privat sektor. Gjennom roadshowet i Nordland og øvrige tiltak over hele landet fremover, håper vi å styrke vår forståelse for deres utfordringer og bidra til å meisle ut politikk som er mer tilpasset deres behov. Det er viktig for oss å sikre at de har tilgang til kapital, kompetanse og kunder, som er grunnleggende for fortsatt vekst, sier Myrlund, som opprinnelig kommer fra Harstad. 

Gjermund Løyning, leder for regioner i NHOs toppledelse, mener vi skal hegne om den varierte bedriftsfloraen i Norge. 

SMB-er er fundamentale for norsk næringsliv. De representerer 99 prosent av alle bedrifter i Norge og er ansvarlige for nesten halvparten av den årlige verdiskapingen. Det er derfor svært viktig for oss i NHO at vi sitter på den nødvendige kunnskapen om disse bedriftene, slik at vi kan gå i bresjen for vilkår og betingelser som legger til rette for vekst og utvikling, sier Løyning. 

Regiondirektør Hansson innrømmer at bedriftsbesøk ofte går til de store aktørene med mange årsverk og sterkere muskler. 

– På denne turen skal vi derimot ikke besøke noen med mer enn 50 ansatte. De fleste virksomhetene vi skal innom har faktisk under ti, sier han.